خانه مهندسی نرم افزار واژه نامه اسکرام – فارسی مهندسی نرم افزار اسکرام نوشته شده توسط: سید محمد حسینی تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ آخرین بروزرسانی: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ زمان مطالعه: 14 دقیقه ۴.۸ (۴) مقدمه Burn-Down Chart: نموداری که در آن روند کاهش کار باقیمانده در طی زمان نشان داده میشود. Burn-up Chart: نموداری که در آن روند افزایش یک پارامتر به عنوان مثال ارزش در طی زمان نشان داده میشود. Daily Scrum: جلسهای ۱۵ دقیقهای یا کمتر که بصورت روزانه برای برنامه ریزی مجدد کارهای تیم توسعه طی اسپرینت برگزار میگردد. این جلسه مختص تیم توسعه بوده و طی آن وضعیت پیشرفت روزانه کار بین اعضای تیم به اشتراک گذاشته شده، کارهای ۲۴ ساعت آینده برنامه ریزی و نتیجتا بک لاگ اسپرینت بروزرسانی میگردد. Definition of Done: مجموعهای از انتظارات کیفیتی است که محصول تولید شده بایستی داشته باشد تا قابلیت انتشار پیدا کند. یعنی قابل ارائه به کاربر نهایی باشد. Development Standards: مجموعهای از استانداردها و روشها که تیم توسعه نیاز دارد تا بتواند محصولی قابل انتشار تا پایان هر اسپرینت تولید کند. Development Team: گروهی از افراد که مسئولیت دارند تا همه کارهای توسعه تکاملی را به منظور تولید محصولی قابل انتشار تا پایان هر اسپرینت انجام دهند. Emergence: فرآیند مواجهه با یا برجسته شدن وقایع پیش بینی نشده از جمله حقایق، دانشی در مورد یک واقعیت و یا واقعیتی ناشناخته که بصورت غیرمنتظره آشکار میگردد. Empiricism: نوعی روش کنترل فرآیند که در آن تصمیمات بر اساس ارزیابی نتایج، تجربه و آزمایش اتخاذ میگردند. تجربه گرایی بصورت مستمر از ارزیابی و تطابق استفاده میکند که لازمه آن شفافیت و ایجاد آن است. همچنین به آن Empirical Process Control نیز گفته میشود. Forecast: پیش بینی روندی در آینده بر اساس ارزیابی گذشته همچون انتخاب از بک لاگ محصول که بنظر میرسد در اسپرینت جاری یا اسپرینتهای آینده قابل تحویل باشد. Impediment: هر نوع مانع یا سدی که باعث متوقف نمودن یا کندی حرکت تیم توسعه گردد و قابل حل توسط خود تیم توسعه نباشد. این موارد با حداکثر یک روز تاخیر در جلسات روزانه اسکرام مطرح میشوند و اسکرام مستر مسئول رفع آنها میباشد. Increment: کاری قابل انتشار که به کارهای قبلی اضافه یا آنها را تغییر داده و در کل محصول را تشکیل میدهد. Product: به هر نوع کالا یا خدمات مشهود یا نامشهود گفته میشود که شامل تلفیقی منسجم از قابلیتها و عملکردهایی است که ارزشی را به منظور حل مسئلهای مشخص برای کسانی که از آن استفاده میکنند، ارائه میدهد. محدوده آن شامل مالک محصول، بک لاگ محصول و نسخه قابل انتشاری از محصول میشود. Product Backlog: لیستی مرتب شده و قابل تکمیل از کارها که از دید مالک محصول ساخت، تحویل، نگهداری و حفظ آن ضروری بنظر میرسد. محدوده آن شامل مالک محصول، بک لاگ محصول و نسخه قابل انتشاری از محصول میشود. Product Backlog Refinement: کاری مستمر طی اسپرینت که در آن مالک محصول و تیم توسعه شفافیت و اطلاعات بیشتری را به بک لاگ محصول اضافه میکنند تا در اسپرینتهای بعدی تولید شود. Product Owner: شخصی که از طریق مدیریت و توضیح تمام انتظارات از محصول، مسئولیت بهینه کردن ارزش قابل ارائه آن را دارد. در ضمن ایشان تنها نماینده ذینفعان هستند. Scrum (n): – تعریف ۱: چارچوبی ساده برای تحویل محصولات پیچیده – تعریف ۲: چارچوبی ساده برای حل مسائل پیچیده Scrum Master: شخصی که مسئول پرورش و ایجاد محیط اسکرام از طریق راهنمایی، مربی گری، آموزش و تسهیل گری یک یا چند تیم اسکرام است. همچنین مسئولیت فهمیدن اسکرام و بکارگیری آن توسط تیم را دارد. Scrum Team: تیمی مسئول متشکل از مالک محصول، تیم توسعه و اسکرام مستر. Scrum Values: مجموعه ۵ ارزش و کیفیت بنیادی که زیر ساخت چارچوب اسکرام را میسازند و شامل این موارد است: تعهد، تمرکز، باز بودن، احترام و شجاعت. Sprint: رویدادی که به عنوان ظرفی برای سایر رویدادهای اسکرام بکار میرود و حداکثر میتواند ۴ هفته باشد. طی این رویداد میزان مناسبی از کار انجام میشود. در حالی که بازرسی، پاسخ دهی و تطابق در سطح محصول و همچنین سطح استراتژیک در زمانهای مناسب اتفاق میافتند. سایر رویدادهای اسکرام عبارتند از: Sprint Planning, Daily Scrum, Sprint Review, Sprint Retrospective Sprint Backlog: لیستی تکاملی از کارها که انجام آنها از نظر تیم توسعه برای رسیدن به هدف اسپرینت لازم است. Sprint Goal: عبارتی دقیق برای بیان هدف اصلی اسپرینت. Sprint Length: مدت زمان یک اسپرینت که میتواند چهار هفته یا کمتر باشد. Sprint Planning: رویدادی که شروع یک اسپرینت را تشکیل میدهد و حداکثر ۸ ساعت یا کمتر میباشد. طی این رویداد تیم اسکرام بک لاگ محصول را بررسی نموده و کارهای با بالاترین اولویت را جهت ایجاد برنامه اولیه بک لاگ اسپرینت با هدف دسترسی به Sprint Goal انتخاب میکند. Sprint Retrospective: رویدادی که به کار اسپرینت خاتمه میدهد و حداکثر ۳ ساعت یا کمتر میباشد. طی این رویداد تیم اسکرام وضعیت اسپرینت جاری را بازبینی نموده و روش انجام کار برای اسپرینت بعدی را تعیین مینماید. Sprint Review: رویدادی که به کار توسعه در انتهای اسپرینت خاتمه میدهد و حداکثر ۴ ساعت یا کمتر می باشد. طی این رویداد تیم اسکرام و ذینفعان، محصول تولید شده را مورد بررسی قرار میدهند و همچنین وضعیت کلی پیشرفت و تغییرات استراتژیکی پروژه را به منظور بروزرسانی بک لاگ محصول توسط مالک محصول مورد کنکاش قرار میدهند. Stakeholder: شخصی خارج از تیم اسکرام با علاقه به یک بخش خاص از محصول یا دانشی در مورد محصول که برای تکامل بیشتر آن ضروری است. Time-box: ظرفی زمانی با حداکثر طول زمان و با پتانسیل طول ثابت. همه رویدادهای اسکرام دارای حداکثر طول زمان هستند بجز اسپرینت که دارای طول ثابت است. Velocity: شاخص میزان متوسط محصول تولید شده قابل انتشار طی یک اسپرینت توسط یک تیم اسکرام مشخص. سرعت به تیم توسعه کمک میکند تا در مورد میزان کار قابل قبول برای انجام در اسپرینتها پیش بینی کند. چه رتبه ای میدهید؟ میانگین ۴.۸ / ۵. از مجموع ۴ اولین نفر باش دانلود مقاله واژه نامه اسکرام – فارسی فرمت PDF 3 صفحه حجم 1 مگابایت دانلود مقاله معرفی نویسنده مقالات 11 مقاله توسط این نویسنده محصولات 0 دوره توسط این نویسنده سید محمد حسینی مقالات مرتبط ۰۷ فروردین مهندسی نرم افزار تفاوت DDD، میکروسرویس (Microservice)، الگوهای طراحی (Design pattern) و معماری تمیز (Clean Architecture) تیم فنی نیک آموز ۰۳ اسفند مهندسی نرم افزار آشنایی با تفاوت Domain Events و Integration Events تیم فنی نیک آموز ۲۶ بهمن مهندسی نرم افزار ۵ راز ساخت سیستم قدرتمند با پیاده سازی معماری میکروسرویس : چالش ها و راه حل ها تیم فنی نیک آموز ۰۵ دی مهندسی نرم افزار راهنمای مسیر شغلی معمار ارشد نرم افزار تیم فنی نیک آموز دیدگاه کاربران لغو پاسخ دیدگاه نام و نام خانوادگی ایمیل ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. موبایل برای اطلاع از پاسخ لطفاً مرا با خبر کن ثبت دیدگاه Δ درسا صدری ۰۹ / ۰۴ / ۰۳ - ۰۲:۵۰ سلام وقت بخیر دانلود این فایل مشکل دارد پاسخ به دیدگاه درسا صدری ۰۹ / ۰۴ / ۰۳ - ۰۲:۵۹ سلام این مقاله دانلود نمی شود (خطا می دهد) پاسخ به دیدگاه