نکات و ترفندهای کاربردی که باید برای کوئری نویسی در SQL Server بدانید

۵
(۴)

کوئری نویسی در SQL Server یکی از مهارت‌های ضروری برای مدیران دیتابیس است و ترفندهایی دارد که باعث بهبود عملکرد و کارایی کوئری‌ها می‌شود. در این مقاله، می‌خواهیم مبحث سرعت و پرفورمنس در SQL Server را بررسی کنیم و نکاتی را توضیح دهیم که به افزایش سرعت اجرای دستورات در SQL Server کمک می‌کنند.

دوره آنلاین کوئری‌نویسی در SQL Server نیک آموز

دلایل کندی اجرای دستورات SQL Server

  1. مشکلات سخت‌افزاری (سرعت دیسک، Network یا شبکه)
  2. طراحی دیتابیس و جداول
  3. کوئری‌هایی که می‌نویسیم

زمانی که یک کوئری می‌نویسید یا Table و دیتابیسی را اجرا می‌کنید، گاهی می‌بینید که سیستم شما کند کار می‌کند. این سیستم می‌تواند عملیاتی، گزارشی یا هر نوع دیگری باشد.

فرقی نمی‌کند که کارشناس نرم‌افزار، مدیر دیتابیس، دولوپر، دیتا دولوپر یا مدیر محصول هستید. بهتر است برای اولین اقدام به سراغ سخت‌افزار نروید و مشکل را در سطح نرم‌افزار حل کنید. اگر این مشکل با اضافه کردن RAM و CPU هم حل نشد، باید به سراغ بررسی این موضوع بروید که کوئری، دیتابیس یا Table در حال وارد کردن چه آسیبی به سیستم هستند.

بنابراین به جای بررسی سخت‌افزاری یا ری‌دیزاین طراحی دیتابیس و جداول، ابتدا کوئری‌های اجراشده را بررسی کنید. تجربه نشان داده است که بیشتر از ۷۰ درصد مشکلات در SQL Server به مباحث نرم‌افزاری مربوط می‌شود؛ به همین دلیل است که بررسی کوئری‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم.

چطور یک کوئری بهینه را تشخیص دهیم؟

  1. استفاده از Statistics IO
  2. استفاده از Execution Plan

با استفاده از این ابزارها می‌توانید بهینه بودن یا نبودن کوئری‌ها را ارزیابی کنید. در صورت بهینه نبودن آن‌ها، می‌توانید کوئری‌ها را دوباره طراحی کنید.

در این بخش، کوئری‌هایی مهم هستند که به عنوان Stored Procedure، تابع یا View تعریف می‌کنید. کوئری‌هایی که قرار است چند روز، چند ماه یا حتی چند سال برایتان کار کنند. در این شرایط باید پلن‌های اجرایی کوئری را چک کنید و از سریع و بهینه بودن آن مطمئن شوید.

در خصوص معیارهای تشخیص کوئری بهینه، نمی‌توان برای تمام کسب‌وکارها یک نسخۀ واحد پیچید و یک رویکرد استاندارد را تعریف و اعمال کرد. به همین دلیل است که مایکروسافت، دستورات بی‌شماری را در SQL Server قرار داده است که در سناریوهای مختلف، کارکرد متفاوتی دارند.

پس شما هم باید در سناریوهای مختلف، دستورهای مختلف را اجرا کنید. با توجه به نوع کسب‌وکار و Table طراحی‌شده، می‌توانید بهترین کوئری را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

گفتیم که کندی یک سیستم نمی‌تواند لزوماً به طراحی دیتابیس یا موضوعات سخت‌افزاری مربوط باشد. به عنوان کسی که با دیتا کار می‌کنید و پشتیبان نرم‌افزار، دولوپر یا کارشناس DBA هستید، لازم است در مرحلۀ اول به مانیتورینگ کوئری‌های در حال اجرا بپردازید.

ابتدا کوئری‌ها را بررسی و بهینه‌سازی کنید. اگر از این روش به نتیجه‌ای نرسیدید، بعد به سراغ ری‌دیزاین دیتابیس بروید یا مشکلات سخت‌افزاری و OC را پیدا کنید. 

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۵ / ۵. از مجموع ۴

اولین نفر باش

title sign
برچسب ها
title sign
دانلود ویدئو
نکات و ترفندهای کاربردی که باید برای کوئری نویسی در SQL Server بدانید
فرمت MP4
زمان ویدئو 27 دقیقه
حجم 106 مگابایت
دانلود ویدئو
title sign
معرفی نویسنده
مقالات
6 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
14 دوره توسط این نویسنده

ایمان باقری بیش از 10 سال است که بصورت حرفه‌ای با SQL Server کار می‌کند. و مدرس دوره‌های SQL Server در نیک آموز می‌باشد.

  • مشاور و متخصص در هوش تجاری و SQL Server
  • توسعه دهنده داشبورد های مدیریتی شرکت سام سرویس (سامسونگ)
  • طراحی و توسعه سیستم انبار داده حوزه بانکی
  • طراحی و پیاده سازی سیستم های تحلیلی و گزارشی
title sign
معرفی محصول

دوره آنلاین کوئری‌نویسی در SQL Server

4.200.000 تومان 2.940.000 تومان
title sign
ویدیوهای مرتبط
title sign
دیدگاه کاربران

هر روز یک ایمیل، هر روز یک درس
آموزش SQL Server بصورت رایگان
همین حالا فرم زیر را تکمیل کنید
دانلود رایگان جلسه اول
نیک آموز علاوه بر آموزش، پروژه‌های بزرگ در حوزه هوش تجاری و دیتا انجام می‌دهد.
close-link
close-image