معماری Data Lakehouse چیست و چگونه کار می‌کند؟

معماری Data Lakehouse چیست و چگونه کار می‌کند؟

نوشته شده توسط: نگین فاتحی
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی: ۰۳ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 12 دقیقه
۰
(۰)

معماری Data Lakehouse که از سمت Databricks معرفی شد، نمونه‌ای به‌روزشده از دو نسل Data Architecture است. امروزه همه انبارهای داده ابری بزرگ، از خواندن فرمت Hudi، Iceberge یا Delta Lake به‎طور مستقیم در ذخیره‎سازی اشیا پشتیبانی می‌کنند. ابزار BigQuery هم یک موتور جست‌وجوی اختصاصی برای این کار ساخته و ارائه داده است. Apache XTable (که پیش‌تر با نام OneTable آن را می‌شناختیم)، انتزاعات و ابزارهایی را برای ترجمه متاداده‌های قالب جدول Lakehouse ارائه می‌دهد. 

تمام این ابزارها باعث شدند که فرضیه گذشته خود را دوباره بررسی کنم: آیا معماری Data Lakehouse فقط یک اصطلاح بازاریابی بود یا یک نیاز مبرم برای سازمان‌ها؟ ما در مقاله پیش‌رو، به بررسی جواب این سوال می‌پردازیم و معماری Lakehouse را موشکافی می‌کنیم.

چالش‌ های مدل‌ های قبلی و راهکار معماری Lakehouse

در گذشته، به‌طورمعمول سازمان‌ها محاسبات و ذخیره‌سازی را برای ایجاد انبارهای داده به‌شکل محلی، با هم ترکیب می‌کردند. هنگامی‌که تقاضا برای آنالیز و مقیاس داده‌ها افزایش یافت، شرکت‌ها مجبوربه صرف هزینه بیشتر برای سخت‌افزارهای قوی‌تر شدند. 

انبار داده برای اولین‌بار، با هدف کمک کردن به کاربران سازمانی برای مصورسازی داده ها و دریافت بینش‌های تحلیلی معرفی شد. این فرآیندها توسط ادغام داده‌ها از پایگاه‌های داده عملیاتی در یک انبار متمرکز ممکن می‌شد. داده‌ها با انواع اسکیما نوشته می‌شوند تا از مصرف هوش تجاری به‌شکل بهینه در مدل داده اطمینان حاصل شود. این رویکرد نسل اول پلتفرم تجزیه‌وتحلیل داده است.

دوره آموزش مهندسی داده [Data Engineering] نیک آموز

علاوه‌براین، گنجاندن داده‌ها در قالب‌های جدولی دیگر ممکن نبود؛ چون این‌بار فقط با حروف و کلمات روبه‌رو نبودیم؛ بلکه با داده‌های ساختارنیافته یا “Unstructured Data” طرف بودیم که باعث ایجاد مشکلات عظیمی در سیستم انبار داده می‌شدند؛ چون این سیستم‌ها برای مدیریت داده‌های ساختاریافته (Structured Data) طراحی شده بودند.

درست همین نقطه از معماری داده بود که پلتفرم‌های Data Analysing نسل دوم به کمک‌مان آمدند. مردم شروع به قرار دادن تمام داده‌های خام در دریاچه‌های داده (Data Lake) و سیستم‌های ذخیره‌سازی کم‌هزینه با رابط فایلی کردند که داده‌ها را در قالب‌های باز نگه می‌داشت. این قالب‌ها از انواع فرمت‌های Apache Parquet، CSV و ORC بودند. 

از سال ۲۰۱۵ به بعد، تکنولوژی جدید ذخیره‌سازی ابری اشیا، مانند S3 یا GCS جایگزین HDFS شد. این تکنولوژی‌های نوظهور و جذاب، از دوام و دسترس‌پذیری عالی برخوردار هستند. اگر این ویژگی‌ها را در کنار هزینه بسیار کم آن‌ها قرار دهید، ممکن است جذاب‌تر هم به‌نظر برسند. 

سایر معماری‌های پدیدارشده در عصر Cloud در نسل دوم، تا حدودی یکسان هستند. انبار داده‌هایی مانند Redshift، Snowflake یا BigQuery جزو این یک‌دستی تلقی می‌شوند. با وجود تسلط این معماری، همچنان با چالش‌های زیر مواجه بودیم:

قابلیت اطمینان

ادغام دریاچه و انبار داده دشوار و پرهزینه است و به تلاش مهندسی زیادی برای داده‌های ETL بین دو سیستم نیاز دارد.

کهنگی داده‌ ها

داده‌های موجود در Data Warehouse، در مقایسه با داده‌های Data Lakehouse کهنه هستند. این موضوع یک عقب‌گرد از سیستم‌های نسل اول است؛ جایی‌که داده‌های عملیاتی جدید بلافاصله برای درخواست‌های تحلیلی در دسترس بودند.

پشتیبانی محدود از آنالیز پیشرفته داده‌ ها

سیستم‌های یادگیری ماشین، مانند TensorFlow یا XGBoost، باید مجموعه داده‌های بزرگ را با استفاده از کدهای برنامه‌نویسی پیچیده پردازش کنند. خواندن این داده‌ها از ODBC/JDBC ایده خوبی نیست. همچنان که هیچ راهی هم برای دسترسی مستقیم به فرمت‌های داخلی انبار داده وجود ندارد. 

به‌همین‌علت، عرضه‌کنندگان انبار داده، تبدیل آن‌ها به فایل‌ را توصیه می‌کنند. این پیشنهاد هم پیچیدگی کل سیستم را بیشتر می‌کند؛ البته‎که کاربران می‌توانند این سیستم‌ها را روی داده‌های Data Lake با فرمت‌های باز اجرا کنند. 

هزینه کل مالکیت

علاوه‌بر پرداخت هزینه پایپ‌لاین‌های ETL، کاربران باید دو برابر هزینه ذخیره‌سازی برای تکرار داده‌ها در دریاچه داده و انبار داده را در صورت‌حساب خود پرداخت کنند.

براساس این مشاهدات، Databricks یک سوال فنی را مطرح می‌کند: «آیا می‌توان دریاچه‌های داده را براساس فرمت‌های استاندارد داده باز، مانند Parquet و ORC، به سیستم‌هایی با کارایی بالا تبدیل کرد. سپس بتوان هم عملکرد و هم ویژگی‌های مدیریتی انبارهای داده را یک‌جا داشت. I/O سریع و مستقیم از Load کاری آنالیز پیشرفته را هم انجام داد؟»

آن‌ها استدلال می‌کنند که این پارادایم که به آن Data Lakehouse گفته می‌شود، می‌تواند برخی از چالش‌های انبار داده را حل کند. Databricks معتقد است که Lakehouse به‌دلیل نوآوری‌های اخیر که مشکلات اساسی آن را برطرف می‌کند، توجه بیشتری را به خود جلب خواهد کرد؛ چون از مزایایی که در بخش بعد مطرح می‌کنیم، برخوردار است.

مزایای Lakehouse برای پوشاندن ضعف Data Warehouse و Data Lake

معماری Data Lakehouse با برخی مزایا همراه است که در ادامه با هرکدام آشنا خواهید شد.

مدیریت داده‌ ها به‌شکل قابل‌ اعتماد در دریاچه‌ های داده

مانند دریاچه‌های داده، Lakehouse باید قادربه ذخیره داده‌های خام و پشتیبانی از فرآیندهای ETL/ELT باشد. در ابتدا، دریاچه‌های داده یک معنا داشتند: «مجموعه‌ای از فایل‌ها» در قالب‌های مختلف. در این حالت، ارائه برخی از ویژگی‌های مدیریت کلیدی انبارهای داده، مانند Transaction یا بازگشت به نسخه‌های قدیمی جدول دشوار بود. 

بااین‌حال، سیستم‌هایی مانند Delta Lake یا Apache Iceberg یک لایه Transaction برای دریاچه داده فراهم می‌کنند تا به این ویژگی‌های مدیریتی دسترسی داشته باشند. در این سناریو، به‌طورکلی مراحل ETL کمتری وجود دارد و تحلیل‌گران داده می‌توانند در صورت نیاز، مانند پلتفرم‌های تحلیلی نسل اول، جداول داده‌های خام را به سرعت جست‌وجو کنند.

پشتیبانی از یادگیری ماشین و علم داده

پشتیبانی سیستم‌های ML برای خواندن مستقیم از فرمت‌های دریاچه داده به آن‌ها امکان دسترسی موثر به داده‌های موجود در معماری Data Lakehouse را می‌دهد.

عملکرد بهینه پایگاه داده SQL

معماری Data Lakehouse باید عملکرد پیشرفته SQL را در راس مجموعه داده‌های عظیم موجود در دریاچه ارائه دهد. Databricks نشان داد که می‌توان از تکنیک‌های مختلفی برای حفظ داده‌های Auxiliary، با هدف دستیابی به عملکرد بالا در کنار بهینه‌سازی اسکیمای داده‌ها استفاده کرد.

انگیزه ساخت Lakehouse از دیدگاه Databricks

در ادامه به دلایلی اشاره می‌کنیم که باعث شدند Databricks معماری Lakehouse را به برطرف کردن کاستی‌های انبار داده گره بزند.

  • کیفیت و قابلیت اطمینان داده‌ها، مهم‌ترین چالش‌های گزارش‌شده توسط کاربران داده‌های سازمانی هستند. پیاده‌سازی Data Pipeline به‌شکل کارآمد سخت است و معماری‌های داده غالب که دریاچه و انبار را جدا می‌کنند، پیچیدگی بیشتری به این مشکل می‌افزایند.
  • امروزه اپلیکیشن‌های سازمانی، نیاز بیشتری به داده‌های به‌روز دارند. درحالی‎که معماری‌های دو لایه با داشتن یک Scope مجزا برای داده‌های ورودی قبل از بارگیری آن‌ها در انبار، با استفاده از فعالیت‌های دوره‌ای ETL/ELT، کهنگی داده‌ها را افزایش می‌دهند.
  • اکنون حجم زیادی از داده‌ها، بدون ساختار هستند.
  • انبارهای داده و دریاچه‌ها به یادگیری ماشین و کاربردهای ضعف علم داده خدمت می‌کنند و در میدان‌های بزرگ‌تر و عرصه‌های پرداده‌تر، حرفی برای گفتن ندارند.

در کنار انگیزه‌های ساخت معماری Data Lakehouse، دو نارضایتی از سوی مشتریان Data Warehouse و Data Lake وجود دارد که ثابت می‌کنند از مدل دو لایه ناراضی هستند:

  1. همه انبارهای بزرگ داده از جداول خارجی در قالب Parquet و ORC پشتیبانی می‌کنند و در قالب‌های دیگر حضور ندارند.
  2. سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در موتورهای SQL وجود دارد که به‌شکل مستقیم در برابر دریاچه داده‌ها کار می‌کنند؛ مانند Spark SQL یا Presto.

معماری Lakehouse چگونه است؟

Databricks معماری Data Lakehouse خود را به‌عنوان یک سیستم مدیریت داده مبتنی‌بر ذخیره‌سازی کم‌هزینه تعریف می‌کند. این سیستم به مدیریت تحلیلی DBMS سنتی و ویژگی‌های‌ عملکردی آن مانند ACID Transactions، نسخه‌سازی، ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی کوئری بهبود می‌بخشد. بنابراین، Lakehouse مزایای هر دو معماری Data Lake و Data Warehouse را ترکیب می‌کند. 

نحوه پیاده سازی Data Lakehouse

اولین ایده‌ای که Databricks برای پیاده‌سازی Lakehouse معرفی کرد، ذخیره داده‌ها در یک نگهدارنده کم‌هزینه اشیا بود. برای مثال، ذخیره‌سازی Google Cloud که با استفاده از یک فرمت استاندارد فایل مانند Apache Parquet با یک لایه متاداده Transactional در راس خود کار می‌کند. این فرآیند مشخص می‌کند که کدام اشیا به کدام متاداده تعلق دارد. 

لایه متاداده هم به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های مدیریتی مانند ACID Transactions را پیاده‌سازی کنند و درعین‌حال، به مزیت کم‌هزینه ذخیره‌سازی اشیا هم دست یابند. برخی از پلتفرم‌های مناسب برای اجرای لایه متاداده را می‌توان Delta Lake، Apache Iceberg و Apache Hudi نام برد. 

علاوه‌براین، Lakehouse می‌تواند بارهای کاری تجزیه‌وتحلیل پیشرفته را افزایش داده و با ارائه APIها به DataFrame، به آن‌ها در مدیریت داده‌ها کمک کند. بسیاری از فریمورک‌های فعلی ML مانند TensorFlow و Spark MLlib، می‌توانند فرمت‌های فایل‌های دریاچه داده‌ای مانند Parquet را بخوانند. 

تمام این‌ها بدان معنا است که ساده‌ترین راه برای ادغام معماری‌های دیگر با Data Lakehouse، این است که از لایه متاداده کوئری بزنید. در این کوئری زدن، می‌توانید متوجه شوید که کدام فایل‌های Parquet بخشی از یک جدول هستند و همان اطلاعات را به کتاب‌خانه ML ارسال کنید.

 

نحوه پیاده سازی Data Lakehouse

 

لایه متا داده در معماری Data Lakehouse

سیستم‌های ذخیره‌سازی دریاچه داده‌ها مانند S3 یا HDFS، فقط یک ذخیره‌سازی سطح پایین شی یا رابط سیستم فایل ارائه می‌دهند. در طول سال‌ها، نیاز به لایه‌های مدیریت داده‌ها ظاهر شد که با روی کار آمدن Apache Hive این نیاز شکل گرفت. این ویژگی در موتور آپاچی، وضعیت تعلق فایل‌های داده به بخشی از جدول Hive در یک جدول دیگر را پیگیری می‌کند.

در سال ۲۰۱۶، Databricks شروع به توسعه Delta Lake کرد. Delta Lake اطلاعات مربوط‌به اشیا را بررسی می‌کند. یعنی نشان می‌دهد که هر شی متعلق‌به کدام جدول در ذخیره‌سازی آبجکت است و آن را به‌عنوان یک گزارش Transaction در فرمت Parquet ذخیره می‌کند. 

Apache Iceberg که برای اولین بار در نتفلیکس به‌کار گرفته شد، از طراحی مشابهی استفاده می‌کند. Apache Hudi که در اوبر استفاده شد، سیستم دیگری در این زمینه است که بر جریان ورود به دریاچه‌های داده متمرکز شده است. 

در این‌ زمینه باید به یک نکته مهم توجه کنیم: معماری Data Lakehouse برای سازمان‌هایی که پیش‌تر از یک دریاچه داده استفاده می‌کردند، دارند، آسان است. به‌عنوان مثال، Delta Lake می‌تواند فهرستی از فایل‌های Parquet موجود را در جدول Delta Lake سازمان‌دهی کند. این معماری بدون این‌که داده‌ها را جابه‌جا کند، با افزودن یک گزارش Transaction روی همه فایل‌های موجود این کار را انجام می‌دهد. 

علاوه‌براین، لایه‌های متاداده می‌توانند به پیاده‌سازی محدودیت‌های کیفیت داده کمک کنند. برای مثال، APIهای محدودیت‌‌کننده Delta Lake به کاربران اجازه می‌دهند تا محدودیت‌هایی را روی داده‌های جدید اعمال کنند. بنابراین کاربران قادر به استخراج فهرستی از مقادیر معتبر برای یک ستون خاص هستند.

در نهایت، لایه‌های متاداده به پیاده‌سازی ویژگی‌های حاکمیتی مانند کنترل دسترسی کمک می‌کنند؛ یعنی می‌توانند دسترسی کلاینت را به جداول موجود، قبل از اعطای مجوز خواندن داده‌های خام جدول بررسی کنند.

عملکرد SQL در Data Lakehouse

اگرچه یک لایه متاداده قابلیت‌های مدیریتی خوبی را ارائه می‌دهد، اما برای دستیابی به قابلیت انبار به موارد بیشتری نیاز است. Databricks چند تکنیک را برای بهینه‌سازی عملکرد SQL در Data Lakehouse پیشنهاد می‌کند. این تکنیک‌ها مستقل از فرمت انتخابی داده عمل می‌کنند و به شرح زیر هستند:

 

عملکرد SQL در Data Lakehouse

 

Caching

ذخیره‌سازی هنگام استفاده از لایه متاداده به‌کار می‌رود و به معماری Data Lakehouse اجازه ذخیره فایل‌ها را می‌دهد. این ذخیره‌سازی، مسئول انتقال اشیا ابری به دستگاه‌های سریع مانند SSD و RAM است.

Auxiliary Data

Lakehouse می‌تواند سایر داده‌های کمکی برای فایل را با هدف بهینه‌سازی کوئری‌ها نگهداری کند. در Delta Lake و Delta Engine، Databricks اطلاعات ستون Min-Max را برای هر فایل داده نگهداری می‌کند. سپس آن را در همان فایل گزارش Parquet Transaction ذخیره می‌کند. 

این شیوه موتور SQL را قادر به صرف‌نظر کردن از داده‌های غیرضروری در مرحله اسکن می‌سازد. 

Data layout

معماری Data Lakehouse می‌تواند بسیاری از تصمیمات Layout داده‌ را بهینه کند. اولین مورد، ترتیب رکوردها است که در آن آیتم‌های هر جدول در کنار هم قرار می‌گیرند. این کار خواندن آن‌ها را به‌شکل یک‌جا، برای موتور SQL آسان‌تر می‌کند. 

این بهینه‌سازی‌ها برای الگوهای معمولی دسترسی به داده‌ها در سیستم‌های تحلیلی به‌خوبی کار می‌کنند؛ چون کوئری‌های معمولی روی یک زیرمجموعه “Hot” از داده‌ها، روی تجزیه‌وتحلیل تمرکز می‌کنند. بنابراین از بهینه‌سازی Cache هم بهره‌مند می‌شود. 

ضریب عملکرد حیاتی برای داده‌های “Cold” در یک Cloud Storage، مقدار اسکن‌شده در کوئری است. ترکیب بهینه‌سازی‌های Data layout و ساختارهای Auxiliary Data، به سیستم Lakehouse اجازه می‌دهد تا حجم بار اضافی عملیات ورودی و خروجی را به‌طور موثری کاهش دهد.

آنچه در بهترین زمان برای استفاده از معماری Lakehouse خواندیم

معماری Data Lakehouse در ابتدا برای پوشاندن نقطه ضعف معماری دو لایه معرفی شد: حفظ دو سیستم جداگانه برای ذخیره‌سازی (Data Lake) و تجزیه‌و‌تحلیل (Data Warehouse). این معماری با آوردن قدرت تحلیل مستقیم به دریاچه‌های داده، عملکرد کوئری‌نویسی و اجرای آنالیز را به‌شکل مستقیم روی داده‌های خام ممکن کرد. به‌لطف نوآوری در سال‌های اخیر، فرمت‌های جدول باز مانند Hudi، Iceberge یا Delta Lake، به‌نظر می‌رسد که Lakeshouse هم می‌تواند معماری کاربردی باشد.

شما چه فکری درباره این معماری نوین می‌کنید؟ آیا تابه‌حال تجربه استفاده از آن را داشته‌اید؟ ما مشتاق خواندن دیدگاه و تجربه شما در بخش نظرات همین مقاله هستیم.

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۰ / ۵. از مجموع ۰

اولین نفر باش

title sign
معرفی نویسنده
نگین فاتحی
مقالات
33 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
0 دوره توسط این نویسنده
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار توی دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. حالا سه‌ ساله که توی زمینه‌های گوناگون بازاریابی آنلاین مطالعه می‌کنم و یکی از حوزه‌های موردعلاقم، رفتارشناسی مخاطبان این فضا هست. دستاوردهای این مطالعه شده نوشتن محتوایی که امیدوارم شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

title sign
دیدگاه کاربران

close-image