هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet معرفی شد: قوی‌تر از Gemini و ChatGPT

هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet معرفی شد: قوی‌تر از Gemini و ChatGPT

نوشته شده توسط: تیم فنی نیک آموز
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه
۰
(۰)

استارتاپ آنتروپیک (Anthropic) از هوش مصنوعی جدید خود با عنوان Claude 3.5 رونمایی کرده که قوی‌ترین و سریع‌ترین مدل این شرکت است. طبق ادعای آنتروپیک، این مدل عملکردی در سطح OpenAI GPT-4o و گوگل Gemini ارائه کرده و در برخی ظایف، حتی از آن‌ها بهتر عمل می‌‌کند. 

هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet یک مدل چند وجهی است و در کنار تولید محتوا، کدنویسی و ترجمه قابلیت دریافت تصویر و تفسیر نمودار و گراف را دارد. این هوش مصنوعی در سایت Claude.ai به‌صورت رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته و API آن برای توسعه‌دهندگان نیز ارائه شده است.

هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet : میان‌ رده‌ ای بهتر از پرچمدار قبلی

Claude 3.5 Sonnet در خانواده هوش مصنوعی آنتروپیک میان‌رده محسوب می‌شود. کوچک‌ترین مدل این خانواده، Haiku است و Opus قوی‌ترین نسخه و پرچمدار محسوب می‌شود. نام‌گذاری مدل‌ها کمی عجیب و سخت است اما جای تعجب هم ندارد؛ چون تقریباً تمام شرکت‌ها از اسم‌های عجیب و غریب برای مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و مثال عینی آن هم GPT-4o است!

۳.۵ Sonnet با اینکه میا‌ن‌رده است اما مدل ۳ Opus را به‌عنوان پرچمدار قبلی این شرکت در تمام بنچمارک‌های هوش مصنوعی با اختلاف شکست داده است. مدل جدید نسبت به نسخه قبلی خود هم دوبرابر سریع‌تر است که خبر از یک بهینه‌سازی چشمگیر می‌دهد. 

قدرتمندتر از Gemini و ChatGPT

نتایج بنچمارک‌های هوش مصنوعی باید با کمی تردید نگریسته شوند؛ چون موارد متعددی از آن‌ها در دسترس است و شرکت‌ها در گزارش خود سراغ تست‌هایی می‌روند که نتایج باب میل خودشان داشته است. 

باوجوداین، هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet در بنچمارک‌ها عملکردی درخشان داشته و در ۷ مورد از ۹ تست کلی و ۴ مورد از ۵ تست بصری، توانسته GPT-4o ،Gemini 1.5 و Llama 3 400B را پشت سر بگذارد. همانطور که در جدول زیر می‌بینید، آنتروپیک توانسته رقیبی قدر در هوش مصنوعی رو کند:

 

عملکرد هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet در بنچمارک‌ها

 

براساس این نتایج، هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet در کدنویسی، برگردان کدها، مهارت‌های ریاضی، توصیف تصاویر و تفسیر چارت و نمودار، به مراتب از رقبا بهتر است. همچنین حس شوخ طبعی را بهتر درک کرده و متون را با لحن بسیار انسانی‌تر می‌نویسد.

عملکرد هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet در بنچمارک‌ها

قابلیت جدید Artifacts 

آنتروپیک در کنار این مدل، از قابلیتی جدید به نام Artifacts رونمایی کرد که امکان تعامل با نتایج ارائه‌شده توسط مدل را فراهم می‌کند. برای مثال، اگر از مدل بخواهید طرحی را برای شما ترسیم کند، پس از مشاهده نتیجه می‌توانید طرح را در خود اپ ویرایش کنید. اگر Claude متن ایمیلی را برای شما نوشته، بدون نیاز به کپی آن در برنامه‌ای دیگر می‌توانید متن را در خود اپ Claude ویرایش کنید. Artifacts قابلیت ساده اما هوشمندانه‌ای است که اپ را از سطح یک چت‌بات ارتقا داده و کاربردی‌تر می‌کند. 

آینده هوش مصنوعی Claude 3.5 Sonnet

قابلیت دیگری به نام مموری هم در راه است که تاریخچه تعاملات و اولویت‌های کاربر را به‌خاطر می‌سپارد تا تجربه شخصی‌سازی‌شده‌ و کارآمدتری را فراهم سازد. 

استارتاپ آنتروپیک در بیانیه مطبوعاتی خود تؤکید کرده که Claude 3.5 Sonnet را به ابزاری برای شرکت‌ها تبدیل می‌کند تا اسناد و فرآیندهای کاری خود را در محیطی اشتراکی و امن متمرکز کنند. قابلیت‌های جدید هم در راستای همین هدف قرار دارد. درواقع مدل جدید آنتروپیک بیش از آن که شبیه چت بات ChatGPT باشد، شبیه به نسخه‌های هوشمند Notion و اسلک به‌نظر می‌رسد.

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۰ / ۵. از مجموع ۰

اولین نفر باش

title sign
معرفی نویسنده
تیم فنی نیک آموز
مقالات
317 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
0 دوره توسط این نویسنده
تیم فنی نیک آموز
پروفایل نویسنده
title sign
دیدگاه کاربران

ثبت‌نام دوره‌های آنلاین تابستانه نیک‌آموز شروع شد 🏄
مشاهده سرفصل و رزرو رایگان
close-image