نقشه راه برنامه نویسی اندروید

نقشه راه برنامه نویسی اندروید

نوشته شده توسط: تیم فنی نیک آموز
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی: ۰۹ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 13 دقیقه
۰
(۰)

نقشه راه برنامه‌نویسی اندروید، مسیر درست و مناسبی را در اختیار مبتدیان و تازه‌واردهای دنیای برنامه‌نویسی قرار می‌دهد. امروزه در این دنیای پرتلاطم، کارایی و نقش موبایل را نمی‌توان در زندگی روزمره نادیده گرفت. برنامه‌های ساخته شده با سیستم‌عامل اندروید، سهم بزرگی از بازار نرم‌افزارهای موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. نیاز بازار کار به برنامه‌نویسان اندرویدی روزبه‌روز در حال افزایش است. شاید شما به یادگیری این تخصص علاقه‌مند شده باشید و یا برنامه‌نویسی اندروید را به دید بلندمدت، به‌عنوان یک شغل با درآمد خوب در نظر گرفته باشید. برای شروع و رسیدن به هدف مدنظر در هر حوزه‌ای، یک نقشه راه درست و اصولی، شما را به چشیدن طعم موفقیت نزدیک خواهد کرد.

در این مقاله، ما به بررسی پیچ‌وخم‌های نقشه راه برنامه‌نویسی اندروید خواهیم پرداخت. هر آنچه که در ابتدای مسیر برنامه‌نویسی نیاز دارید را در این نقشه کاربردی قرار داده‌ایم. با ما در تک‌تک این مراحل همراه باشید.

برنامه نویسی اندروید چیست؟

در مرحله اول نقشه راه برنامه‌نویسی اندروید، ابتدا باید با مفهوم برنامه‌نویسی اندروید آشنا شد. 

برنامه‌نویسی اندروید فرآیند ساخت و توسعه اپلیکیشن در محیط سیستم عامل اندروید را شامل میشود و یکی از شاخه‌های برنامه‌نویسی است. اندروید به صورت متن باز در دسترس تمامی توسعه دهندگان قرار دارد. به طور تقریبی ۳ میلیارد گوشی هوشمند از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. این حجم از تعداد کاربر، نیاز روزافزون به برنامه های اندرویدی را بیش از پیش افزایش داده است. ساخت و توسعه این نرم‌افزار‌ها در واقع همان برنامه‌نویسی اندروید است. طراحی نرم‌افزار‌ها با کمک زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید مانند جاوا و کاتلین صورت می‌گیرد این فرآیند انفرادی و تیمی انجام می‌شود.

اندروید به‌واسطه کیت توسعه نرم‌افزار خود برای برنامه‌نویسان امکان ساخت و پردازش برنامه‌های اندرویدی را فراهم می‌کند. برنامه‌نویس در این محیط کدهای اصلی و پایه را ایجاد می‌کند. یادگیری زبان های برنامه نویسی مناسب اندروید، نقشه برنامه نویسی اندروید را برای شما واضح تر می کند. 

اهمیت یادگیری برنامه نویسی اندروید

به مرحله دوم نقشه راه برنامه‌نویسی اندروید رسیدیم جایی که جذابیت و اهمیت یادگیری برنامه‌نویسی اندروید، خودنمایی می‌کند.

در دنیایی که گوشی‌های هوشمند پادشاه دنیای فناوری هستند، چرا نباید به یادگیری برنامه‌نویسی اندروید فکر کنید!

  1. اندروید کاملاً منبع‌باز است که برای استفاده از آن نیازی به صرف هزینه توسط کاربر نیست.
  2. بازار گوگل‌پلی، برای کسب درآمد عالی در اندروید ایجاد شده است. شما می‌توانید در این بازار مجازی برنامه‌های اندرویدی خود را به فروش برسانید.
  3. ایده‌های خلاقانه خود را از دنیای ذهن خود بیرون بکشید و آنها را در بستر برنامه‌های اندرویدی خلق کنید.
  4. بازار پر رونق برنامه‌های اندرویدی، روبه‌رشد است و شرکت‌های زیادی به برنامه‌نویسان اندرویدی نیاز دارند.
  5. روزانه گوشی‌هایی با تکنولوژی‌ جدیدتر و به روزتر روانه بازار می‌شوند وهمیشه زمینه ایجاد برنامه‌های اندرویدی جدید فراهم است.

تمامی نکاتی که بیان کردیم، اهمیت یادگیری برنامه‌های اندرویدی را دوچندان می‌کند.

پیش نیاز های یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید

پیش‌نیازهای یادگیری اندروید در نقشه راه برنامه‌نویسی اندروید شامل دو بخش فنی و غیرفنی است.

پیش نیاز های غیرفنی

در اینجا به بررسی پیش‌نیاز‌های غیر‌فنی در برنامه‌نویسی اندروید می‌پردازیم.

  1. برای شروع هر کاری داشتن انگیزه یک عامل مهم و ضروری تلقی می‌شود؛ بنابراین داشتن انگیزه برای استارت کار پیش‌نیاز اولیه است.
  2. تا حد نیاز به مبانی اولیه کامپیوتر آشنا باشید.
  3. داشتن علاقه، سوخت مسیر پیشروی شما را تا حد زیادی تأمین می‌کند.
  4. برای درک کلمات و عبارات متداول در برنامه‌نویسی، تا حدی با زبان انگلیسی آشنا باشید.
  5. زمان کافی برای آموزش و تمرین نیاز در نظر بگیرید.
  6. توانایی سرچ و جستجو حرفه‌ای برای برنامه‌نویسان حائز اهمیت است چرا که یک برنامه‌نویس باید توانایی جستجوی اصولی در گوگل را برای رفع مشکلات خود داشته باشد.

پیش نیاز های فنی

برای یادگیری برنامه‌نویسی اندروید، پیش‌نیاز‌های فنی را نیز باید در نظر گرفت.

  1. آشنایی با مفاهیم  و اصول برنامه‌نویسی اندروید
  2. یادگیری یکی از زبان‌های اصلی برنامه‌نویسی اندروید مانند جاوا یا کاتلین
  3. آشنایی با مفهوم شی گرایی یا همان (OOP)
  4. تهیه و یادگیری ۳ نرم‌افزار مهم در محیط برنامه‌نویسی اندروید که شامل Android studio  ،JDK و SDK است.

تمامی موارد بالا به شما کمک خواهد کرد تا برنامه‌های قوی متناسب با نیازهای کاربران ساخته و توسعه دهید.

پیش نیازهای برنامه نویسی اندروید

همان‌گونه که در توضیحات قبل بیان کردیم، برای یادگیری و پیاده‌سازی آموزه‌ها در مبحث برنامه‌نویسی اندروید، داشتن انگیزه و علاقه بالا، زمان کافی و تا حد لازم تسلط به مبانی کامپیوتر و زبان انگلیسی، پیش‌نیازهای اولیه برنامه‌نویسی اندروید هستند.

ابزارهای مورد نیاز برای توسعه اندروید

به مرحله ۴ از نقشه راه برنامه‌نویسی اندروید رسیدیم. بهره‌گیری از ابزارهای مناسب در هر زمینه‌ای، سرعت توسعه و بهبود کار را افزایش می‌دهد.

برای توسعه اندروید نیز ابزار‌های متفاوت با کارایی‌های مختلف وجود دارد که در اینجا با ۴ تا از ابزارهای مفید در اندروید آشنا می‌شویم.

  • Android studio  : یک محیط برنامه‌نویسی با قابلیت‌های گوناگون برای برنامه‌های اندرویدی است. رابط کاربری خوبی ایجاد می‌کند و در ویرایش و اصلاح کدها، ابزار آزمون‌وخطا کاربرد دارد. اندروید استادیو به صورت رایگان، قابل‌استفاده است.

 

Android Studio

 

  • Android SDK :کیت SDK، مجموعه‌ای از ملزومات مختلف شامل: کتابخانه‌ها، نمونه کدها، مستندات برنامه‌نویسی، پشتیبانی و دیباگ است.

 

SDK

 

  • Java Development Kit (JDK):یکی از مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای برنامه‌های اندرویدی، کیت JDK  است که به طور اختصاصی برای برنامه‌نویسی به زبان جاوا کاربرد دارد. این کیت مجموعه‌ای از توابع و کلاس‌های کاربردی جاوا را شامل می‌شود. کیت JDK برای توسعه و کامپایل و اشکال‌زدایی کدهای زبان جاوا، کاربرد فراوانی دارد.
  • Android IDE : کار با این کیت ساده است و برای مبتدیان گزینه خوبی است.IDE را می‌توان بر روی گوشی نصب و از آن برای انجام پروژه‌های کوچک استفاده کرد.

شروع برنامه نویسی اندروید

برای شروع برنامه‌نویسی، یادگیری یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید مانند جاوا، کاتلین، ++c، سی‌شارپ و…لازم است. برای انتخاب بهتر یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی در اندروید بهتر است بدانید که جاوا زبان اول برنامه‌نویسی اندروید و کاتلین زبان دوم برنامه‌نویسی اندروید است که گوگل به طور رسمی در سال ۲۰۱۷ آن را معرفی کرد. کاتلین با جاوا سازگاری خوبی دارد و اجرای کدهای جاوا در کاتلین و بالعکس وجود دارد. بعد از انتخاب یک زبان مناسب در برنامه‌نویسی اندروید آموزشات خود را به صورت حرفه‌ای ادامه دهید. پروژه خود را استارت بزنید و آموزه‌های خود را به صورت عملی در محیط برنامه‌نویسی پیاده کنید.از اجرای ایده‌های خود در محیط برنامه‌نویسی واهمه نداشته باشید. آموزه‌های خود را با مستندات دقیق ادامه دهید و اطلاعاتتان را به روز نگه دارید. 

از ابزار‌هایی نظیر اندروید استادیو و فریم‌ورک‌های مناسب فضای اندروید در پیشبرد اهدافتان بهره ببرید. با جامعه توسعه‌دهندگان در ارتباط باشید و اطلاعات خود را به صورت مرتب آبدیت نگه دارید.

مفاهیم پایه در برنامه نویسی اندروید

آشنایی با مفاهیم پایه در نقشه برنامه‌نویسی اندروید، سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد. با کیت‌های توسعه SDk و JDK و Android studio در بخش‌های قبل آشنا شدید. در این بخش با مفاهیم بیشتری آشنا خواهید شد.

  • Gradel :گرادل به معنی گرفتن خروجی از کدهای طراحی شده است. این افزونه در اندروید استودیو تعبیه شده است.
  • Activity :هریک از صفحات برنامه‌های اندرویدی را اکتیویتی می‌گویند. این صفحات مثل صفحه حساب کاربری، تنظیمات و… است که با کمک دکمه‌های مختلف به یکدیگر منتقل می‌شوند.
  • Emulator : مانند یک شبیه‌ساز عمل می‌کند همان طور که قبلاً به این نکته اشاره کردیم، برنامه‌نویسان به طور مداوم بعد از طراحی برنامه‌های خود از آنها خروجی می‌گیرند تا عملکرد اپلیکیشن‌ها را بسنجند. برای این کار، تست اپ‌ها در یک شبیه‌ساز انجام می‌شود و نیازی به تست روی یک دستگاه واقعی نیست.
  • API :API  درواقع، کدی که توسط برنامه‌نویس نوشته می‌شود و به برنامه‌های دیگر اجازه تعامل و اتصال می‌دهد.
  • Manifest : یا همان شناسه اپلیکیشن اندروید است که نشان‌دهنده هویت برنامه است. مانیفیست بسیار حساس است و هر تغییرو خطایی در این فایل ایجاد شود در روند اجرای برنامه تأثیرگذار خواهد بود.
  • MinSdkVersion و TargetSdkVersion : برنامه‌نویس مجاز به استفاده یک API در مانیفست است. این کار باعث می‌شود برنامه در ورژنهای پایین‌تر قابل اجرا نباشد. این قابلیت MinSdkVersion  است. گاهی برنامه ساخته شده در ورژن‌های دیگر قابل‌اجرا است، ولی هر برنامه‌ای برای نسخه خاص خودساخته و پردازش شده است، این مفهوم  TargetSdkVersion است.

طراحی رابط کاربری (UX/UI) در اندروید

UI در اندروید، همان رابط کاربری است. طراحی‌های اولیه که به کاربر نمایش داده می‌شود (دکمه‌ها، منوها، تصاویر، متون، فهرست‌ها…)

هر آن چه که جلوه بصری برای کاربر ایجاد کند UI  است. می‌توان رابط کاربری را به ویترین مغازه تشبیه کرد، شما هر چقدر که اجناس باکیفیت در مغازه خود برای فروش داشته باشید تا زمانی که از یک ویترین زیبا و چیدمان و رنگ‌های مناسب در فضای مغازه خود استفاده نکرده باشید، جذب مشتری برای شما سخت‌تر خواهد شد.

Ui & Ux

 

UX  احساسی که کاربران در زمان استفاده از اپلیکیشن شما تجربه می‌کنند. این که کاربر در زمان استفاده برنامه تا چه اندازه راحت است و رفع نیاز کاربر چقدر زمان برده است، همه این موارد با UX رابطه مستقیم دارد.

 اجرای UI و UX در اندروید در قسمت XML (زبان نشانه‌گذاری قابل‌گسترش) انجام می شود.XML تا حدودی به زبان HTML شبیه است. برنامه‌نویسانی که با مبحث HTML و CSS  آشنا هستند، یادگیری و اجرای این بخش برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

XML در محیط برنامه‌نویسی اندروید برای طراحی ظاهر اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. XMLطراحی رابط کاربری، طراحی ظاهری نرم‌افزار‌ها را به عهده دارد. به عنوان مثال طراحی انواع اشکال هندسی نظیر مربع، مستطیل، دایره در این زبان قالا اجرا است. انواع فونت‌ها، رنگ‌ها وSelector را می‌توان در زبان XML اندروید طراحی کرد.

ذخیره‌سازی داده و طراحی کاربری درXML با ایجاد برچسب جدید امکان دارد. برای هر یک از این برچسب‌ها می‌توان ویژگی جدیدی تعریف کرد. همان‌طور که در این مقاله گفتیمXML زبان نشانه‌گذاری است که درطراحی ظاهری اپلیکیشن‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد این زبان، زبان برنامه‌نویسی نیست و از توابع و کلاس‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

مدیریت داده ها و ذخیره سازی در اندروید

برای ذخیره‌سازی داده‌ها، اپلیکیشن‌ها در اندروید به دو نوع حافظه، حافظه داخلی Internal Storage و حافظه خارجی External Storage دسترسی دارند. ذخیره‌سازی، باتوجه‌به مقدار فضای ذخیره‌سازی داده‌ها، نوع داده‌ها و دردسترس‌بودن داده‌ها برای سایر اپلیکیشن‌ها و کاربر، انجام می‌شود.

حافظه داخلی

 هر نرم‌افزار در فضای اندروید، یک حافظه داخلی مخصوص به خود را دارد. این حافظه فقط برای استفاده نرم‌افزار است و سایر برنامه‌ها و حتی کاربر (اگر root نباشد) به این فضا دسترسی ندارند. این فضا برای ذخیره‌سازی داده‌هایی که نیازی به دست‌کاری کاربر ندارد، مناسب است. حافظه داخلی به طور مخصوص در دسترس اپلیکیشن قرار دارد.

داده‌هایی که در حافظه داخلی ایجاد شده‌اند با حذف توسط کاربر، کاملاً از بین می‌روند. فرض کنید کاربر یک بازی نصب‌کرده است که با حذف آن تمامی مراحلی که انجام داده است، از بین می‌رود و زمانی که مجدداً این بازی رو نصب کند باید تمامی مراحل را از ابتدا شروع کند. حافظه داخلی برای اپلیکیشن‌های که کاربر انتظار دارد، داده‌های آن برای همیشه باقی بمانند، مناسب نیست.

حافظه خارجی

اپلیکیشن‌های که روی حافظه خارجی قرار دارند برای بقیه اپلیکیشن‌ها و کاربر قابل رویت و دست‌کاری هستند. از حافظه خارجی برای داده‌هایی که قرار است در اختیار سایر اپلیکیشن‌ها قرار بگیرد و بعد از حذف روی سیستم باقی بمانند، استفاده می‌شود.

این حافظه‌ها با حافظه داخلی و خارجی که در مشخصات موبایل خود خوانده اید فرق می‌کند. اگر گوشی شما ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی داشته باشد، تمامی این فضا به اپلیکیشن اختصاص داده نمی‌شود، بلکه فقط ۱۰ گیگ از این فضا را سیستم برای اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته است.

چگونه به یک توسعه دهنده حرفه ای اندروید تبدیل شویم؟

برای تبدیل به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای اندروید، نقشه راه برنامه‌نویسی که در این مقاله بیان کردیم، راهنما خوبی برای شما خواهد بود. در این مسیر برای حرفه‌ای شدن، پیمودن مراحل زیر به شما کمک شایانی خواهد کرد.

  1. اگر در زمینه علوم کامپیوتر، مدرک آکادمیک ندارید نگران نباشید با شرکت در دوره‌های آموزشی مخصوص، مهارتتان را گسترش دهید.
  2. به طور تخصصی یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارها و فریم‌ورک‌های لازم در اندروید را فرا بگیرید.
  3. یادگیری UI، طراحی کاربری برای بهبود تجربه کاربران را کامل کنید.
  4.  امنیت داده‌ها در اپلیکیشن‌های ساخته شده را به‌خوبی انجام دهید تا نگرانی‌های کاربران در این زمینه از بین برود.
  5. در تولید و توسعه برنامه‌های اندروید خلاقیت  و تحلیل خوبی داشته باشید و طبق نیاز جامعه و کاربران پیش بروید.

موقعیت های شغلی مختلف برای توسعه دهندگان اندروید

به مرحله پایانی نقشه راه برنامه‌نویسی رسیدیم، جایی که به بررسی شغل‌های مختلف در برنامه‌نویسی اندروید خواهیم پرداخت. بازار کار برنامه‌نویسان اندروید پویا و فعال است و شغل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد.

  1. کار فریلنسری: برنامه‌نویسان اندروید به‌صورت آزاد و فریلنسری می‌توانند وارد بازار کار شوند.
  2. استخدام در شرکت: نیاز روزافزون به برنامه‌های اندرویدی، شرکت‌های خصوصی و دولتی بسیاری را برای جذب نیرو در این زمینه، ترغیب کرده است.
  3. تاسیس استارت‌آپ: با تبدیل ایده‌های خلاقانه  به اپلیکیشن‌های مفید و کاربردی و فروش این برنامه‌ها در Google play کسب‌وکار خود را شروع کنید.
  4. توسعه بازی: با توسعه برنامه‌های بازی، در این زمینه کسب درآمد کنید.
  5. مهندس تست: یکی از شغل‌های برنامه‌نویسی اندروید مهندس تست است که وظیفه تست برنامه‌ها در مرحله نهایی را بر عهده دارند.
  6. ارائه دوره‌های آموزشی: اگر در زمینه برنامه‌نویسی اندروید حرفه‌ای شده‌اید با آموزش به افراد علاقه‌مند، درآمد کسب کنید.

جمع بندی

برنامه‌نویسی اندروید یکی از شاخه‌های محبوب در برنامه‌نویسی است. برای یادگیری برنامه‌نویسی اندروید گذراندن مراحلی چون یادگیری زبان برنامه‌نویسی اندروید، ابزارها، فریم‌ورک‌ها، رابط کاربری، مفاهیم پایه اهمیت دارد. موقعیت‌های شغلی بسیاری در زمینه‌ی برنامه نویسی وجود دارد که بر حسب علاقه و شرایط می‌توان از طریق یکی از این شغل‌ها به درآمد رسید.اگر در هریک از مراحل نقشه راه برنامه‌نویسی تجربه و نظری دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید.

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۰ / ۵. از مجموع ۰

اولین نفر باش

title sign
معرفی نویسنده
تیم فنی نیک آموز
مقالات
388 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
0 دوره توسط این نویسنده
تیم فنی نیک آموز
title sign
دیدگاه کاربران

close-image