تفاوت لاراول و وردپرس ؛ بهترین انتخاب برای وب سایت شما

تفاوت لاراول و وردپرس ؛ بهترین انتخاب برای وب سایت شما

نوشته شده توسط: تیم فنی نیک آموز
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 10 دقیقه
۳.۷
(۳)

تفاوت لاراول و وردپرس از نظر ساختاری، کدنویسی، کاربرد و قابلیت‌ها مشهود است. این تفاوت‌ها تا حدی است که در عمل نمی‌توان این دو قابلیت را به جای هم در دنیای وب به کار برد. درست است که هر دو قابلیت‌ها روی PHP توسعه داده شده‌اند، اما کاربرد و مزایای آن‌ها با همدیگر متفاوت است. اگر برای وب سایت شخصی، وبلاگی یا فروشگاهی خود به دنبال انتخاب بین لاراول و وردپرس هستید، بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم تا به صورت جامع‌وکامل به تفاوت لاراول و وردپرس بپردازیم. 

تفاوت لاراول و وردپرس: وردپرس چیست؟

وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا CMS است که به صورت متن‌باز و رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. با استفاده از این قابلیت می‌توان مدیریت وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها را به صورت دقیق و جزئی انجام داد و به مزایای بسیاری دست پیدا کرد. اگر صادقانه صحبت کنیم، وردپرس به عنوان یک پلتفرم در دنیای وب شناخته می‌شود که نقطه شروع آن به سال ۲۰۰۳ میلادی باز می‌گردد. 

این پلتفرم در ابتدا یک ابزار ساده وبلاگ‌نویسی بود که با گذشت زمان به عنوان یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین سیستم‌های وب‌سایت توسعه داده شد. قابلیت‌های متنوعی را با نصب وردپرس روی سرور خود در اختیار خواهید داشت که در ادامه مطلب با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. 

تفاوت لاراول و وردپرس: لاراول چیست؟

وردپرس یک ابزار آماده برای راه‌اندازی وب‌سایت است که با نصب آن روی سرور به راحتی می‌توانید توسعه سایت خود را شروع کنید. لاراول به این گونه نیست و در واقع لاراول یک فریم‌ورک است که برای توسعه وب‌سایت از صفر کاربردی است. لاراول به عنوان یک فریم‌ورک PHP مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن می‌توان برای توسعه وب سایت‌های شخصی و قدرتمند استفاده کرد. 

ویژگی MVC در دل لاراول گنجانده شده است تا توسعه‌دهندگان با یک معماری مدرن و به روز وب سایت‌های خود را توسعه دهند. قابلیت‌های مسیریابی و ارتباط با دیتابیس در لاراول متنوع هستند و پس از آموزش این فریم‌ورک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

تفاوت لاراول و وردپرس: کاربرد های وردپرس چیست؟

وردپرس پلتفرمی است که برای مدیریت محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید بتوان وردپرس را یک قابلیت عمومی برای توسعه تمامی مدل‌های وب‌سایت به حساب آورد. بنابراین، اگر وب سایتی دارید که ترافیک معمولی دارد، یکی از بهترین و در دسترس‌ترین گزینه‌ها استفاده از وردپرس است. 

وبلاگ نویسی 

از جمله سریعترین ابزارها برای راه‌اندازی یک وب‌لاگ وردپرس است. وردپرس از ابتدای پیدایش به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای توسعه وبلاگ شناخته شده است و این پلتفرم دارای امکانات بسیاری برای نوشتن و مدیریت پست‌ها و مدیریت نظرات است. همچنین، در این سیستم قابلیت‌های بسیاری برای تحلیل عملکرد پست‌ها در اختیار خواهید داشت. 

وب سایت های تجاری 

شرکت‌ها و کسب و کارها از وردپرس برای ایجاد سایت‌های قدرتمند شرکتی استفاده می‌کنند. این وب سایت‌ها می‌توانند شامل صفحات معرفی شرکت، ارتباط با ما، خدمات، اخبار و وبلاگ باشند. با نصب قالب‌ها و افزونه‌های مورد نیاز می‌توانید یک سایت شرکتی قدرتمند و بهینه را پیاده‌سازی کنید. قالب‌های وردپرس زیبایی ظاهری بی نظیری برای وب‌سایت فراهم می‌کنند تا رابط کاربری را تا حد امکان بهبود دهید. 

فروشگاه های آنلاین 

تفاوت لاراول و وردپرس در مورد راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین نیز وجود دارد. پس از نصب وردپرس به راحتی و سادگی می‌توانید فروشگاه مورد نظر را پیاده‌سازی کنید که این موضوع در مورد لاراول به این راحتی نیست. در وردپرس تنها نصب یک افزونه نیاز است تا فروشگاه مورد نظر را شروع کنید. 

سایت های خبری و مجله ای 

سایت‌های خبری بسیاری در سراسر اینترنت از وردپرس برای انتشار اخبار و مطالب استفاده می‌کنند. این پلتفرم ابزارهای مورد نیاز و قدرتمند را در اختیار شما قرار خواهد داد تا با یک چشم به هم زدن سایت خود را شروع کنید. 

سایت های شخصی 

در صورتی که قصد راه‌اندازی یک سایت شخصی را داشته باشید تا به عنوان پورتفولیو از آن استفاده کنید، باز هم وردپرس یکی از گزینه‌های خوب است. پس از نصب این ابزار روی سرور می‌توانید کارها و اثرهای خود را نیز روی وب‌سایت به نمایش بگذارید و به صورت بصری و آنلاین آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهید.  

تفاوت لاراول و وردپرس: کاربرد های لاراول چیست؟

برای رسیدن به دید بهتر و مقایسه تفاوت لاراول و وردپرس، مطمئنا باید در مورد کاربردهای لاراول نیز اطلاعاتی را به دست آوریم. این ابزار به عنوان یکی از فریم ورک‌های مدرن و به روز برنامه‌نویسی به حساب می‌آید و از آن می‌توان برای توسعه وب سایت‌ها از صفر استفاده کرد. در کاربردهای زیر می‌توانید از امکانات لاراول استفاده کنید:

وب سایت های مدرن

طراحی و توسعه وب سایت‌های مدرن از جمله نیازهای اساسی در دنیای آنلاین است. بسیاری از شرکت‌ها نیاز به وب سایت‌های این چنینی دارند تا محصولات خود را در یک بستر جذاب و مدرن در اختیار کاربران قرار دهند. با استفاده از لاراول می‌توان چنین مزایایی را در اختیار داشت. 

سایت های فروشگاهی با کاربر زیاد

در صورتی که سایت فروشگاهی شما کاربران زیادی را جذب کرده است، استفاده از لاراول برای مدرن کردن آن از گزینه‌های در دسترس است. لاراول در بخش کدنویسی و توسعه وب‌سایت بهینه سازی‌های زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد و با استفاده از آن می‌توانید سرعت و عملکرد یک سایت فروشگاهی را تا حدود زیادی بهبود دهید. 

توسعه سیستم های مدیریت محتوا

امکان توسعه سیستم‌‌های مدیریت محتوا CMS از صفر با لاراول وجود دارد. این فریم‌ورک هر آن چیزی را که برای این کار به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار خواهد داد. با استفاده از این سیستم‌های مدیریت محتوا امکان طراحی یک پلتفرم آنلاین همه‌فن‌حریف وجود خواهد داشت. 

پلتفرم های اجتماعی و شبکه اجتماعی 

مطمئنا برای ایجاد یک پلتفرم که قرار است به صورت شبکه اجتماعی فعالیت کند، نیاز به شخصی سازی‌های بالایی دارید. در این صورت است که تفاوت لاراول و وردپرس به چشم مشاهده خواهد شد. در این مورد بهترین گزینه لاراول خواهد بود که قابلیت کدنویسی با آن از صفر وجود دارد. 

توسعه رابطهای API

توسعه رابطهای سرور از جمله بهترین قابلیت‌های لاراول است. با استفاده از پکیج‌های قدرتمند لاراول می‌توان این کار را به راحتی انجام داده و سرعت برقراری با سرور را تا حدود زیادی افزایش داد. امکان توسعه رابطهای API به صورت RESTful فراهم است و این API ها از امنیت بالایی نیز برخوردار خواهند بود.  

تفاوت های معماری لاراول و وردپرس

از نظر معماری نیز تفاوت لاراول و وردپرس مشهود است. لاراول بر اساس معماری MVC یا Model View Controller ساخته شده است. این قابلیت کمک زیادی خواهد کرد تا بتوان کدها را به صورت منظم و قابل نگهداری توسعه داد. بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که Model در این ساختار نماینده لایه داده‌ها و تعامل با پایگاه داده است. View برای تعامل با کاربر استفاده خواهد شد و برای مدیریت منطق وب‌سایت و پردازش درخواست‌ها از کنترلر استفاده می‌شود. 

معماری وردپرس از نوع سنتی PHP است و در آن از قابلیت‌های سرور برای ارتباط گرفتن با دیتابیس MySQL استفاده خواهد شد. در این پلتفرم از تم‌ها برای مدیریت ظاهر وب‌سایت، از افزونه‌ها برای اضافه کردن قابلیت‌ها و از دیتابیس برای ذخیره کردن داده استفاده خواهد شد. 

قابلیت های سفارشی سازی در لاراول و وردپرس

در صورتی که بخواهیم به تفاوت لاراول و وردپرس پی ببریم، مطمئنا نیاز به دانستن در مورد قابلیت‌های سفارشی‌سازی نیز داریم. این قابلیت‌ها در مورد لاراول بسیار بیشتر است چرا که شما همه چیز را از صفر طراحی کرده و پیاده می‌کنید. امکان نوشتن کدهای بسیار بهینه با عملکرد منحصربه‌فرد با استفاده از لاراول فراهم است. 

در مورد وردپرس هم این قابلیت‌های سفارشی‌سازی وجود دارد اما این امکانات در مقایسه با لاراول کمتر هستند. 

سهولت استفاده: لاراول در مقابل وردپرس

بین توسعه‌دهندگان و طراحان وب‌سایت، وردپرس با عنوان یک قابلیت ساده و در دسترس شناخته می‌شود. با استفاده از وردپرس به صورت آسان و سریع می‌توانید وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید و کار خود را در دنیای آنلاین شروع کنید. 

یک تفاوت لاراول و وردپرس در همین سهولت استفاده است. توسعه برنامه با لاراول نیاز به زمان زیادی دارد و به سرعت نمی‌توان وب‌ سایتی کامل با این فریم‌ورک طراحی کرده و پیاده‌سازی کرد. 

عملکرد و بهینه سازی: مقایسه لاراول و وردپرس

به دلیل وجود شخصی سازی‌های بسیار زیاد می‌توان از لاراول عملکرد و بهینه‌سازی بیشتری را انتظار داشت. به همین دلیل است که با بزرگ‌تر شدن بیزینس و افزایش کاربران آن لازم است تا از فریم ورک‌هایی مانند لاراول استفاده کنیم. وردپرس عملکرد نسبتا متوسط رو به پایینی دارد. به همین دلیل است که بیزینس‌های بزرگ که کاربران و مشتریان زیادی دارند، بهتر است به دنبال استفاده از وب سایت‌های مدرن و بهینه بروند. 

امنیت: لاراول در برابر وردپرس

به طور کلی هر دو قابلیت امن هستند و می‌توان با استفاده از آن‌ها یک پلتفرم امن و مطمئن را توسعه داد. با این حال، این اشتباه توسعه دهنده یا مدیر وب‌سایت است که مسیرهای ورود افراد هکر را باز می‌گذارد. 

پشتیبانی و جامعه کاربری: لاراول و وردپرس

با مقایسه لاراول و وردپرس یک مزیت ویژه در هر دو مشاهده می‌کنیم. این مزیت پشتیبانی قدرتمند هر یک از این قابلیت‌ها است که تمامی توسعه‌دهندگان و مدیران وب‌سایت به دنبال آن هستند. جامعه کاربری و جامعه توسعه‌دهندگان در لاراول و وردپرس وسیع است و به همین دلیل مشکلات امنیتی آن به سرعت برطرف می‌شود. 

هزینه ها و منابع مورد نیاز برای توسعه در لاراول و وردپرس

وردپرس به عنوان یکی از ارزان‌ترین قابلیت‌ها در دنیای توسعه وب به حساب می‌آید. به همین دلیل است که وب سایت‌های کوچک و بزرگ را می‌توان با استفاده از وردپرس به صورت مقرون‌به‌صرفه ایجاد کرد. باید به این نکته اشاره کنیم که هزینه‌های توسعه با لاراول بالاتر خواهد بود چرا که همه چیز از پایه و به صورت کدنویسی انجام می‌شود.

انتخاب بهترین ابزار برای پروژه شما

پس از مقایسه لاراول و وردپرس حتما به دید خوبی رسیده‌اید. اکنون بهتر و راحت‌تر می‌توانید بهترین ابزار را برای پروژه اختصاصی خود انتخاب کنید. بهترین کار نوشتن نیازمندی‌ها و اهداف پروژه است و پس از آن انتخاب بین وردپرس و لاراول آسان است. 

در صورتی که پروژه شما یک وب‌سایت کوچک و متوسط است، وردپرس گزینه بهتری است. با این حال، برای پروژه‌هایی که نیاز به شخصی‌سازی بالایی دارند و کاربران زیادی خواهند داشت، بهتر است به سمت استفاده از لاراول بروید. 

جمع بندی: تفاوت لاراول و وردپرس

در این مطلب سعی کردیم تا مقایسه لاراول و وردپرس را انجام دهیم. این دو قابلیت در دنیای وب جزو محبوب‌ترین گزینه‌های توسعه وب‌سایت به شمار می‌روند و به راحتی با استفاده از آن می‌توان سایت‌های قدرتمند و مدرن را توسعه داد. اگر یک وب‌سایت معمولی دارید، بهتر است از وردپرس استفاده کنید. در صورت پیچیده بودن پروژه، مطمئنا لاراول در این مورد قابلیت‌های بسیاری را در اختیارتان قرار خواهد داد.

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۳.۷ / ۵. از مجموع ۳

اولین نفر باش

title sign
معرفی نویسنده
تیم فنی نیک آموز
مقالات
394 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
0 دوره توسط این نویسنده
تیم فنی نیک آموز
title sign
دیدگاه کاربران

close-image