بکاپ گیری از VMware | روند‌ ایجاد و بازیابی بکاپ‌ ها از VMware چگونه است؟

بکاپ گیری از VMware | روند‌ ایجاد و بازیابی بکاپ‌ ها از VMware چگونه است؟

نوشته شده توسط: تیم فنی نیک آموز
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی: ۱۳ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 15 دقیقه
۵
(۳)

بکاپ گیری از VMware از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی را در حفاظت اطلاعات و ادامه فعالیت‌های سازمانی ایفا می‌کند. روش‌های مختلفی برای ایجاد و بازیابی بکاپ‌ها وجود دارد که هر یک، دارای مراحل خاصی هستند. اما روند‌ ایجاد و بازیابی بکاپ ها از VMware چگونه است؟ چه روش‌های برای انجام این کار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با نحوه بکاپ‌گیری از VM و روش‌های انجام آن آشنا شوید.

دوره حرفه‌ای مجازی سازی SQL Server با استفاده از VMware vSphere نیک آموز

نقش VMware در مجازی‌ سازی

قبل از بررسی نحوه بکاپ گیری از VMware ، بهتر است مرور بر مفهوم آن داشته باشیم. درواقع نرم‌افزار VMware ، از قدرتمندترین و محبوب‌ترین ابزارهای مجازی‌سازی محسوب می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید تعداد زیادی از ماشین‌های مجازی را روی کامپیوتر خود اجرا کنید. به زبان ساده‌تر، این نرم‌افزار امکان اجرای یک کامپیوتر مجازی را روی کامپیوتر فیزیکی فراهم می‌کند. این امر، کارایی سیستم کامپیوتری شما را افزایش می‌دهد.

بیشتر کسب‌وکارها از نرم‌افزار VMware در ارتباط با Cloud Computing استفاده می‌کنند؛ زیرا یک محیط کامپیوتری مستقل از ساختار فیزیکی ایجاد می‌کند و با Cloud Computing می‌توانید نرم‌افزار یا داده‌ها را در سراسر شبکه خود ازطریق اینترنت به اشتراک بگذارید.

درواقع VMware تکنولوژی مجازی‌سازی را توسعه می‌دهد و برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها را از زیرساخت‌های فیزیکی مستقل می‌کنند. این ابزارها از مفهوم ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) استفاده می‌کنند که به کاربران امکان اجرای چندین سیستم‌عامل را روی یک دستگاه فیزیکی می‌دهند. از مزیت‌های این ابزار می‌توان به بهبود امنیت، کاهش هزینه‌ها، استفاده بهینه از منابع، انعطاف‌پذیری بیشتر، افزایش مقیاس‌پذیری، بکاپ‌گیری و بازیابی اطلاعات اشاره کرد.

تفاوت‌ های بکاپ‌ گیری در محیط‌ های فیزیکی و مجازی

بکاپ (Backup) درواقع هم‌معنی اصطلاح فارسی (نسخه پشتیبان) است؛ بنابراین، بکاپ‌گیری، به معنی ایجاد یک نسخه پشتیبان از داده‌های موردنظر است. اهمیت بکاپ‌گیری داده‌ها از آن جایی است که همه ما چه به‌صورت شخصی و چه در یک سازمان، اطلاعات با ارزشی داریم که ممکن است در اثر یک اتفاق، تمامی این داده‌ها حذف شوند که در این صورت، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. به همین دلیل، بکاپ‌گیری از داده‌ها پیشنهاد می‌شود.

در حالت کلی، بکاپ‌گیری به دو صورت فیزیکی و مجازی انجام می‌شود:

  1. بکاپ‌گیری در محیط‌های فیزیکی، به‌معنای انجام فرآیند پشتیبان‌گیری از داده‌ها و اطلاعات موجود روی سرور‌ها و دستگاه‌های سخت‌افزاری است.
  2. بکاپ گیری از VMware به‌منظور حفاظت از داده‌ها، اطلاعات و محتوای موجود در ماشین‌های مجازی (VMs) و سرور‌های مجازی انجام می‌شود. این نوع بکاپ‌گیری، ازطریق نرم‌افزارهای مخصوص یا ازطریق تکنولوژی‌های مجازی‌سازی انجام می‌شود.

تهیه نسخه پشتیبان در محیط‌های فیزیکی با مجازی متفاوت است که در جدول زیر، به برخی از مهم‌ترین آن‌‌ها اشاره می‌کنیم:

 

ویژگی

بکاپ‌گیری در محیط‌های فیزیکی

بکاپ‌گیری در محیط‌های مجازی
سخت‌افزار 

بکاپ‌گیری در سرورها و دستگاه‌های سخت‌افزاری ازطریق نرم‌افزارهای وابسته به سخت‌افزار انجام می‌شود.

بکاپ‌گیری در محیط‌های مجازی روی ماشین‌های مجازی اجرا می‌شود که به‌صورت نرم‌افزاری ایجاد و مدیریت می‌شوند.

منابع

منجر به مصرف زیاد منابع سخت‌افزاری، مانند فضای ذخیره‌سازی و پردازشگر می‌شود.

منابع ذخیره‌سازی، پردازشگر و شبکه، بین اجزای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

پشتیبانی بکاپ‌گیری در سیستم‌عامل‌های مخصوص برای سرورها و دستگاه‌های فیزیکی صورت می‌گیرد. بکاپ‌گیری از ماشین‌های مجازی ممکن است مستقیماً از Hypervisor جهت مدیریت و بازیابی انجام شود.

قابلیت انتقال و بازیابی

بازیابی معمولاً باید روی سرور یا دستگاه فیزیکی اصلی انجام شود که به زمان بیشتر نیاز دارد. بازیابی می‌تواند سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود؛ زیرا می‌توان ماشین‌های مجازی را به‌سرعت روی هاست‌های دیگری منتقل کرد.
مقیاس‌پذیری امکان بکاپ‌گیری در مقیاس بزرگ وجود ندارد. در محیط مجازی، بهره‌وری و مقیاس‌پذیری بهتر است.

 

 اهمیت بکاپ‌ گیری در محیط‌ های مجازی

بکاپ گیری از VMware  تأثیرات مهمی روی عملکرد و امنیت سیستم‌ها می‌گذارد؛ به همین دلیل، از اهمیت بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین دلایل اهمیت این کار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بکاپ‌گیری در محیط‌های مجازی، امکان حفاظت از داده‌ها و اطلاعات حساس را فراهم می‌کند و امکان بازیابی اطلاعات از بکاپ‌ها وجود دارد.
  • با بکاپ‌گیری از VM به‌طور منظم، امکان استقرار مجدد و سریع ماشین‌های مجازی پس از حوادث ناخواسته، مانند قطع برق، فراهم می‌شود. این امر باعث کاهش زمان‌بندی آسیب‌پذیری سیستم می‌شود.
  • با ذخیره‌سازی بکاپ‌های ماشین‌های مجازی در مکان‌های جداگانه، احتمال ازدست‌رفتن تجهیزات فیزیکی، مانند سرورها و ذخیره‌سازی‌ها به‌دلیل خرابی یا سرقت، کاهش می‌یابد.
  • انجام بکاپ گیری از VMware باعث کاهش هزینه‌های ناشی از بازیابی داده‌ها و ماشین‌های مجازی می‌شود.
  • انجام بکاپ‌گیری از ماشین مجازی از امنیت بیشتر برخوردار است و درصورت ایجاد هرنوع مشکلی، داده‌ها قابل بازیابی هستند.

دقت کنید که باتوجه‌ به اهمیت تهیه نسخه پشتیبان، به‌منظور حفظ امنیت داده‌ها دربرابر حملات و تهدیدات مختلف، باید به‌طور منظم، بکاپ‌گیری را انجام  دهید.

اصول اولیه بکاپ گیری از VMware

اصول اولیه بکاپ گیری از VMware به مجموعه اقدامات و مراحل گفته می‌شود که باید در هنگام بکاپ‌گیری به آن توجه کنید. از مهم‌ترین اصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان‌بندی بکاپ‌ها
  • استفاده از روش‌های امن برای ذخیره بکاپ‌ها
  • منابع کافی
  • تست و تأیید بکاپ
  • مستندسازی بکاپ‌ها و بازیابی‌ها

روش‌های بکاپ گیری از VMware

بکاپ‌ گرفتن از VMware به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه، به معرفی و بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

بکاپ Agent

در این روش بکاپ گیری از VMware، یک Backup Agent روی ماشین مجازی (VM) نصب می‌شود و از داده‌های موجود، پشتیبان‌گیری می‌کند. از این روش، معمولاً برای بکاپ‌گیری داده‌های درون دستگاه استفاده می‌شود.

مزایا:

  • به هیچ مهارت خاصی نیاز ندارد.
  • امکان بازیابی در سطح فایل وجود دارد.
  • بکاپ‌گیری کامل امکان‌پذیر است.

معایب:

  • امکان تشخیص اینکه سرورهای شما در فایل‌های بزرگ VMDK کپسوله شده‌اند، وجود ندارد.

روش ESX Service Console

در این روش، Backup Agent در ESX Service Console نصب می‌شود و از این طریق می‌توان از تمام VM ها بکاپ‌گیری کرد. این روش برای پشتیبان‌گیری از چندین VM مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا:

  • در مقابل یک عامل در هر VM ، تنها به یک عامل پشتیبان نیاز دارید.
  • امکان بکاپ‌گیری از تمامی VMware وجود دارد.

معایب:

  • برای حفظ سازگاری برنامه، به اسکریپت نیاز دارید.
  • بازیابی file-level یا incremental backups امکان‌پذیر نیست.
  • VMware قصد دارد درنهایت، کنسول Service را از سرور ESX حذف کند.

روش VMware Consolidated Backup

روش VCB به چارچوبی اطلاق می‌شود که پشتیبان VM را از سرور ESX بارگیری می‌کند. این پیکربندی، ترافیک پشتیبان را از شبکه حذف و منابع سرور ESX را برای عملکرد VM آزاد می‌کند.

مزایا: 

  • شما می‌توانید تنها از یک عامل پشتیبان برای تمام ماشین‌های مجازی استفاده کنید.
  • شما می‌توانید به‌سادگی با بکاپ‌گیری از فایل‌های VMDK از تمام ماشین‌های مجازی خود نسخه بکاپ تهیه کنید.
  • استفاده از سرور پروکسی VCB برای فرآیند پشتیبان‌گیری، سربار سرور ESX را کاهش می‌دهد.
  • این رویکرد SAN بدون LAN باید ازنظر تئوری، پشتیبان‌گیری سریع‌تری را در مقایسه با روش مبتنی‌بر LAN ارائه دهد.

معایب:

  • استفاده از این روش، پیچیده و به مهارت نیاز دارد.
  • روش مکانیزمی برای پشتیبانی از بکاپ‌گیری از وضعیت سیستم ویندوز ارائه نمی‌دهد.
  • ممکن است بتوانید یک بازیابی کامل سرور را با موفقیت انجام دهید؛ با این حال، اگر سیستم شما در فرآیند اسنپ شات VM در جریان بود، تضمینی وجود ندارد.

بکاپ مبتنی بر Guest-Level (Agent-Based Guest-Level Backup

از این روش، برای بکاپ‌گیری از تمام داده‌ها و تنظیمات موجود در هاست VMware استفاده می‌شود و نیازی به نصب Agent نیست.

بکاپ گیری از VMware مبتنی بر Host-Level (Agentless Host-Level Backup

با توجه به نیازهای محیط مجازی و سیاست‌های بکاپ‌گیری، می‌توانید از یک یا ترکیبی از این روش‌ها استفاده کنید تا اطلاعات، به‌درستی بکاپ گرفته شده و از بازیابی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

مراحل ایجاد بکاپ گیری از VMware

بکاپ گیری از VMware دارای مراحلی است که باید آن‌ها را به ترتیب رعایت کنید تا بتوانید به‌درستی بکاپ موردنظر را انجام دهید. برای انجام این کار، به کپی از پوشه اصلی که ماشین مجازی در آن ذخیره شده است، نیاز دارید. سپس باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • ماشین مجازی‌سازی خود را خاموش کنید. رهاکردن VM درحال اجرا درحین کپی‌کردن آن ممکن است منجر به نسخه‌ای شود که بوت نمی‌شود.
  • پوشه موردنظر خود را انتخاب و کپی کنید.
  • روی پوشه کلیک‌راست کرده و سپس روی copy کلیک کنید یا کلیدهای میانبر Ctrl+c را فشار دهید.
  • مقصد موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • اکنون Ctrl+v را فشار دهید یا در داخل پوشه کلیک‌راست کرده و روی paste کلیک کنید.
  • پس از اتمام فرآیند، VM کپی‌شده را روشن کنید. ورک استیشن از شما می‌خواهد که مشخص کنید آیا ماشین مجازی را کپی یا جابه‌جا کرده‌اید.

اگر نشان دهید که VM را به‌صورت لوکال روی هارد دیسک منتقل کرده‌اید، تمام تنظیمات حفظ می‌شوند. همچنین گزینه Copied it با تولید یک آدرس MAC و UUID جدید تضمین می‌کند که هیچ مشکلی در شبکه ایجاد نمی‌شود.

بازیابی بکاپ از VMware

چندین روش برای بازیابی بکاپ از VMware وجود دارد که شما با توجه به نوع پشتیبان‌گیری، می‌توانید هریک از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه، به معرفی هریک از این روش‌ها می‌پردازیم:

  • بازیابی کامل بکاپ از VMware: با استفاده از این روش می‌توانید تمامی اطلاعات ماشین مجازی را بازیابی کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از قابلیت‌هایی مانند Veeam ،Nakivo یا Commvault استفاده کنید.
  • بازیابی فایل‌ها یا پوشه‌ها از داخل بکاپ: با استفاده از قابلیت‌های مناسب بکاپ‌گیری نرم‌افزارهایی مانند Veeam و Nakivo می‌توانید فایل‌ها یا پوشه‌ها را بازیابی کنید.
  • بازیابی ناپیوسته: با استفاده از قابلیت‌های تعریف‌شده در نرم‌افزار بکاپ‌گیری می‌توانید از حفظ‌شدن داده‌ها جلوگیری و در نقطه‌های زمانی مختلف، بازیابی را انجام دهید.

استفاده از این روش‌ها و روش‌های دیگر، به شما در بازیابی بکاپ از VMware کمک می‌کند و اطمینان حاصل خواهید کرد که داده‌های شما، ایمن و قابل دسترس هستند.

ابزار ها و راهکار های پیشرفته بکاپ گیری از VMware

ابزارهای مختلفی برای بکاپ گیری از VMware وجود دارند که شما با توجه به نیاز خود، می‌توانید از هریک از آن‌ها استفاده کنید. از مهم‌ترین ابزارها می‌توان موارد زیر را نام برد:

Acronis Advanced Backup

Acronis یک شرکت امنیت سایبری سوئیسی است که طیف وسیعی از ابزارهای بکاپ‌گیری ابری، بازیابی و امنیت را ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این ابزار، می‌توان به حفاظت مداوم از داده‌ها، طیف وسیعی از گزینه‌های ذخیره‌سازی، انتقال بکاپ‌گیری به ماشین‌های مجازی دیگر اشاره کرد.

Altaro VM Backup

بکاپ‌گیری Altaro VM توسط Hornet Security ارائه شده است. Altaro VM Backup به‌گونه‌ای طراحی شده که راه‌اندازی و استفاده از آن آسان باشد و این امکان را فراهم می‌کند زیرساخت VMware و Hyper-V خود را بدون دردسر، تکرار و بازیابی کنید. این ابزار از قابلیت‌های زیادی برخوردار است که شامل رمزگذاری AES-256 برای ایمن‌سازی داده‌ها، بهبود زمان بازیابی (RTO) داده‌ها و بکاپ‌گیری همزمان VM می‌شود.

Cohesity VMware Backup And Recovery

Cohesity یک شرکت حفاظت سایبری در سن خوزه، CA است که با حفاظت از باج‌افزار و تجزیه‌وتحلیل تهدیدات سایبری، از داده‌های شما حفاظت می‌کند. ابزار Cohesity VMware Backup And Recovery بازیابی مؤثر و سریع را برای داده‌های VMware شما فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد سیاست‌های ذخیره‌سازی را ساده کنید. بازیابی سریع داده‌ها، ادغام مؤثر با ابر عمومی و VMware، پشتیبانی از DataLock و احراز هویت چند عاملی، پوشش جامع از ویژگی‌های مهم این ابزار به شمار می‌روند.

Commvault Complete Data Protection

Commvault یک شرکت حفاظت از داده‌های ابری مستقر در نیوجرسی است. Commvault علاوه بر محصولات حفاظت از داده‌ها، راه‌حل‌هایی را برای از دست دادن و بازیابی اطلاعات، بهینه‌سازی ذخیره‌سازی و مدیریت داده را نیز ارائه می‌دهد. Commvault از دو ابزار Backup & Recovery و Disaster Recovery تشکیل شده است. این محصولات با هم یک راه‌حل قدرتمند حفاظت از داده ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار می‌توان به پوشش جامع، ذخیره‌سازی VM، گزارش انطباق خودکار، بکاپ‌گیری گرانول داده‌ها و برنامه‌ها، با بازیابی خودکار VM اشاره کرد.

Druva Data Resiliency Platform

Druva مستقر در سانتا کلارا، کالیفرنیا، ارائه‌دهنده پیشرو راه‌حل‌های انعطاف‌پذیری داده است. که توسط پلتفرم SaaS پشتیبانی می‌شود. پلتفرم Druva Data Resiliency این امکان را برای شما فراهم می‌کند، تا به راحتی از VMware vSphere بکاپ‌گیری کنید. این پلتفرم بومی ابری وابستگی به زیرساخت را کاهش می‌دهد و در نتیجه حفاظت چند ابری ماشین‌های مجازی را ساده می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این ابزار می‌توان رمزگذاری AES-256، مقیاس‌بندی شفاف و پویا ذخیره‌سازی در صورت تقاضا، ابزارهایی برای آزمایش و اعتبارسنجی برنامه های احتمالی بازیابی اطلاعات، پشتیبان‌گیری از داده‌ها از برنامه‌های SaaS، خدمات ابر عمومی، مراکز داده را نام برد.

IBM Storage Protect Plus

آی بی ام یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی است. که طیف وسیعی از محصولات را در زمینه امنیت سایبری، اتوماسیون، ارتباطات و مدیریت شبکه ارائه می‌دهد. Storage Protect Plus راه‌حل بکاپ‌گیری و بازیابی IBM است که فرایند بازیابی را از طریق مقیاس‌بندی و بهینه‌سازی موثر را ساده می‌کند. انعطاف پذیری برای ذخیره داده‌ها در محل یا با خدمات ابر عمومی، بکاپ‌گیری و بازیابی خودکار، حفاظت از داده‌ها از جمله ویژگی‌های این ابزار هستند.

N-able Cove Data Protection

N-able یک شرکت فناوری چند ملیتی است که مجموعه ای از محصولات را برای نظارت، مدیریت و ایمن‌سازی سیستم‌ها، داده‌ها و شبکه‌های مشتریان خود توسعه داده است. N-able Cove Data Protection از ابزارهای پشتیبان گیری ابری، بایگانی و بازیابی این شرکت محسوب می‌شود. بازیابی نسخه پشتیبان را با آزمایش خودکار برنامه ریزی شده، رمزگذاری AES-256، ذخیره‌سازی داده‌ها به مدت ۷ سال، بازیابی سریع فایل، پوشه و کل سیستم از قابلیت‌های این ابزار به شمار می‌روند.

Nakivo Backup And Replication

Nakivo در نوادا مستقر است و یک راه حل اختصاصی پشتیبان گیری VM و بازیابی برای محیط‌های مجازی، فیزیکی، ابری و SaaS محسوب می‌شود. از ابزار Backup And Replication برای بکاپ‌گیری از VMware Nakivo استفاده می‌شود. بازیابی گرانول، بازیابی مستقیم VMware، انتقال داده بدون LAN و مدیریت قابل تنظیم از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار هستند.

Veeam VMWare Backup & Replication

Veeam یک پلتفرم پشتیبان‌گیری و مدیریت داده برای محیط‌های ابری، مجازی و فیزیکی محسوب می‌شود. که در کلمبوس، OH مستقر است. Veeam Backup And Replication به شما این امکان را می‌دهد که به طور ایمن طیف گسترده‌ای از انواع داده‌ها را ذخیره کنید و از سازمان شما در برابر از دست دادن داده‌ها محافظت کنید.

Vembu BDRSuite for VMWare

Vembu Technologies مستقر در نوادا، راه‌حل‌های پشتیبان امن را برای روش‌های مجازی، فیزیکی، ابری و SaaS ارائه می‌کند. BDRSuite برای VMWare پشتیبان‌گیری و بازیابی سریع ماشین‌های مجازی VMWare را تضمین می‌کند که با قانون پشتیبان‌گیری ۳-۲-۱ مطابقت دارد و به شما امکان می‌دهد تا در کمتر از پنج دقیقه فعالیت‌های تجاری را از سر بگیرید.

چالش‌ های بکاپ‌ گیری و بازیابی در VMware

بکاپ‌گیری و بازیابی در VMware می‌تواند با چالش‌های خاصی روبه‌رو شود. از مهم‌ترین چالش‌هایی که در هنگام بازیابی و بکاپ گیری از VMware تجربه خواهید عبارت‌اند از:

  • انجام بکاپ‌ها به‌صورت منظم و در زمان‌های مشخص می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اگر بکاپ‌ها در زمان‌بندی درست انجام نشوند، اطلاعات قابل بازیابی ممکن است ناقص یا قدیمی باشند.
  • وجود هر گونه خرابی در داده‌ها می‌تواند در فرایند بازیابی مشکل‌ساز شود.
  • برخی از نرم‌افزارهای بکاپ ممکن است با چالش‌ها مواجه شوند. مثلاً برخی از راهکارهای بکاپ‌گیری برای محیط‌های VMware، ممکن است به دلیل مشکلات نرم‌افزاری یا تنظیمات نادرست برخی از مواقع کامل عمل نکنند.
  • استراتژی‌های بازیابی برای محیط‌های مجازی می‌توانند، پیچیده باشند و نیازمند بررسی دقیق و به‌روز باشند. تا در صورت نیاز به بازیابی، به‌درستی انجام شود.

جمع‌ بندی : بکاپ‌گیری از VMware

بکاپ گیری از VMware دارای مراحل خاص خود است و به روش‌های مختلفی شما می‌توانید این کار را انجام دهید. با استفاده از بکاپ‌گیری و بازیابی VMware شما می‌توانید، از اطلاعات و داده‌های خود حفاظت و در هر شرایطی به آن دسترسی داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل و جامع ایجاد و بازیابی بکاپ‌ها در VMware بپردازیم. به همین منظور ابتدا شما را با مفهوم کلی VMware آشنا کردیم و در نهایت به بررسی روش‌های بکاپ گیری از VMware و نحوه بازیابی آن پرداختیم. در صورتی که اطلاعاتی جامع درباره نحوه انجام بکاپ‌گیری و بازیابی از ماشین مجازی VM سوالی دارید و با روش‌های دیگر انجام آن آشنا هستید، می‌توانید از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۵ / ۵. از مجموع ۳

اولین نفر باش

title sign
معرفی نویسنده
تیم فنی نیک آموز
مقالات
298 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
0 دوره توسط این نویسنده
تیم فنی نیک آموز
پروفایل نویسنده
title sign
دیدگاه کاربران

هر روز یک ایمیل، هر روز یک درس
آموزش SQL Server بصورت رایگان
همین حالا فرم زیر را تکمیل کنید
دانلود رایگان جلسه اول
نیک آموز علاوه بر آموزش، پروژه‌های بزرگ در حوزه هوش تجاری و دیتا انجام می‌دهد.
close-link
ثبت‌نام دوره‌های آنلاین تابستانه نیک‌ آموز شروع شد 🏄
مشاهده سرفصل و رزرو رایگان
close-image