نصب و دانلود جاوا

نصب و دانلود جاوا

نوشته شده توسط: تیم فنی نیک اموز
۱۲ بهمن ۱۳۹۶
زمان مطالعه: 10 دقیقه
۰
(۰)

مقدمه

در صورتی‌ که بخواهید هر برنامه‌ای از جاوا را روی کامپیوتر شخصی خود نصب و اجرا کنید، نمی‌توانید این کار را بدون دانلود جاوا و نصب کیت توسعه آن (JDK) انجام دهید. JDK شامل Java Runtime Environment یا JRE است و به ‌عنوان هسته برنامه جاوا شناخته می‌شود و دانلود java را برای شما میسر می‌سازد.

در صورتی ‌که شما هم در زمینه دانلود جاوا مبتدی هستید و می‌خواهید نحوه اجرای برنامه‌های جاوا را در سیستم‌ عامل ویندوز بدانید، در ادامه با ما همراه باشید تا به ‌صورت کامل آموزش‌های لازم دانلود جاوا را در اختیار شما قرار دهیم. لازم به ذکر است که در این مقاله برای آموزش‌های ارائه شده درباره برنامه جاوا از ویندوز ۱۱ استفاده شده است، اما شما می‌توانید از این روش‌ها‌ برای سایر نسخه‌های ویندوز نیز استفاده کنید.

دانلود جاوا از اوراکل

اولین قدم برای نصب برنامه جاوا روی ویندوز، دانلود جاوا است. ما برای این کار از وب‌سایت رسمی اوراکل استفاده کردیم. در این خصوص ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا برای دانلود java از این وب‌سایت کمک گرفتیم. برنامه جاوا را می‌توان یک زبان برنامه‌نویسی دانست که اولین‌ بار توسط فردی به نام جیمز گاسلینگ در شرکت Sun Microsystems طراحی و توسعه داده شد. این شرکت چند سال بعد توسط شرکت دیگری به نام اوراکل خریداری شد.

از آنجایی که اوراکل سیستمی را برای توسعه نرم‌افزارهای کاربردی و استقرار آن‌ها در یک محیط محاسباتی بین پلتفرمی ارائه می‌دهد،عمل دانلود جاوا را به ‌صورت مستقیم از وب‌سایت رسمی اوراکل انجام می‌دهیم.

جهت دانلود جاوا نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید. در قسمت بالا از شما می‌خواهد که نزدیک‌ترین کشور را به خودتان انتخاب کنید تا در پروسه دانلود جاوا سرعت بیشتری داشته باشید. اگر قصد انجام این کار را ندارید، می‌توانید پروسه دانلود جاوا را از فقط از سایت جهانی پیگیری کنید.

  •  برای دانلود java روی قسمت Products یا محصولات کلیک کنید.
  •  بعد از ورود به صفحه محصولات جاوا، دانلود جاوا را انتخاب کنید.
  •  حال وارد صفحه دانلود java می‌شوید.
  •  در صفحه دانلود java کمی پایین‌تر بروید تا به گزینه انتخاب سیستم‌ عامل برسید.
  •  از آنجایی که می‌خواهید برنامه جاوا را روی سیستم‌ عامل ویندوز نصب کنید، روی Windows کلیک کنید.
  •  سپس برای دانلود java روی x64 Installer کلیک کنید. اکنون برای شما اعلان دانلود java نشان داده خواهد شد.
  •  حال فایل اجرایی را دانلود کنید. برای تکمیل فرایند دانلود java کمی صبر کنید.

آموزش نصب جاوا روی ویندوز

همان ‌طور که عنوان شد، برای اجرای هر برنامه جاوا روی کامپیوتر با سیستم‌ عامل ویندوز، باید به دانلود java و کیت توسعه آن اقدام کنید. این کیت شامل هسته برنامه جاوا است. برای دانلود java وب‌سایت رسمی اوراکل را پیشنهاد کردیم و در قسمت قبل به‌ صورت کامل و قدم ‌به‌ قدم، نحوه دانلود java از سایت اوراکل را به شما آموزش دادیم.

بعد از اینکه جاوا دانلود شد، نوبت به نحوه نصب این فایل اجرایی در ویندوز می‌رسد. ما در این آموزش از ویندوز ۱۱ استفاده کرده‌ایم، اما شما برای نصب و دانلود java می‌توانید از هر ویندوز دیگری نیز کمک بگیرید. بعد از دانلود java لازم است تا مراحل زیر را جهت نصب برنامه جاوا روی ویندوز طی کنید:

  •  روی فایل اجرایی جاوا دانلود شده دو بار کلیک کنید تا فرایند نصب شروع شود.
  •  بعد از ظاهر شدن جعبه نصب، روی گزینه “بعدی” (Next) کلیک کنید.
  •  در این قسمت باید دایرکتوری یا مسیر ذخیره‌سازی مشخصی را وارد کنید. برای سهولت بیشتر، ما همان مسیری را که جاوا دانلود شده به ‌صورت پیش‌ فرض روی آن قرار دارد، انتخاب می‌کنیم. حالا روی گزینه “بعدی” (Next) کلیک کنید.
  •  در این قسمت مراحل نصب جاوا دانلود شده به اتمام رسیده است و می‌توانید روی گزینه بسته ‌شدن (Close) کلیک کنید. بدین صورت جعبه نصب بسته خواهد شد.

نحوه اضافه‌کردن دایرکتوری به متغیر مسیر محیطی

شاید شما هم بعد از دانلود java و نصب آن بخواهید نحوه اضافه‌ کردن دایرکتوری به متغیر مسیر محیطی را یاد بگیرید. ما در این قسمت مقاله این آموزش را به‌ صورت قدم ‌به‌ قدم و کامل در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  •  ابتدا یک فایل اکسپلورر باز کنید.
  •  حالا به دایرکتوری که قبلاً فایل را در آن نصب کرده‌اید، بروید. به‌ صورت پیش‌ فرض، دایرکتوری همیشه در درایو C قرار دارد.
  •  بعد از اینکه به درایو C وارد شدید، به پوشه Program Files بروید.
  • اکنون در این پوشه، پوشه جاوا دانلود شده را پیدا کرده و آن را باز کنید.
  • در این پوشه، به دنبال پوشه دیگری به نام jdk-17.0.2 باشید. در اینجا، ۱۷.۰.۲ نشان‌دهنده نسخه JDK یا جاوا دانلود شده است. از این ‌رو، ممکن است نسخه آن به دلیل آپدیت، به‌روزرسانی شده باشد. با این ‌حال، روند دقیقاً به همین صورت ادامه دارد.
  •  حالا به پوشه bin وارد شوید. فایل‌های باینری همگی در این پوشه نگهداری می‌شوند.
  •  حالا برای تغییر مسیر نیاز است تا مسیر دایرکتوری (آدرس دایرکتوری) این پوشه را کپی کنید. می‌توانید این کار را به‌ سادگی با موس خود انجام دهید. همچنین می‌توانید از کلیدهای میان‌بر Ctrl + A برای انتخاب همه آدرس استفاده کنید و بعد از آن کلیدهای میان‌بر Ctrl + C را برای کپی ‌کردن دایرکتوری به کار ببرید.
  •  حالا لازم است تا کنترل پنل سیستم خود را بازکنید و وارد آن شوید.
  •  به قسمت سیستم و امنیت (System and Security) بروید.
  • اکنون لازم است تا روی System کلیک کنید.
  •  بعد از ورود به این قسمت، روی Advanced System Settings کلیک کنید. همچنین می‌توانید این مسیر را با جستجوی آن در نوار وظیفه (taskbar)، طی کنید و به تنظیمات پیشرفته سیستم وارد شوید.
  •  روی گزینه Environment Variables کلیک کنید.
  •  مسیر را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Edit کلیک کنید.
  •  حالا لازم است تا یک مسیر جدید اضافه کنید. برای این کار روی گزینه New کلیک کنید.
    یک کادر خالی برای شما ظاهر می‌شود. مسیر دایرکتوری را در این کادر وارد کنید. برای این کار می‌توانید از کلیدهای میان‌بر Ctrl + V برای قرار دادن مسیر کپی شده بهره بگیرید.
  •  حالا گزینه ok را انتخاب کنید.
  • بعد از آن روی گزینه OK کلیک کنید.
  •  در پنجره بعدی نیز گزینه OK را انتخاب کنید.
    اکنون مسیر جدید جایگزین مسیر قبلی شده است.

چگونه بررسی کنیم جاوا با موفقیت نصب شده است یا خیر؟

ممکن است بخواهید مطمئن شوید که بعد از دانلود java و نصب آن روی سیستم خود، برنامه جاوا به ‌درستی نصب شده است یا خیر. اما آیا می‌دانید که برای اطمینان از نصب و دانلود جاوا چه مسیری را باید طی کنید؟ برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  •  ترمینال (CMD یا PowerShell) را باز کنید.
  •  حالا باید نسخه برنامه جاوا را با استفاده از java –version بررسی کنید.
  •  در صورتی ‌که نسخه ارائه شده همان نسخه‌ای باشد که به‌ تازگی نصب کرده‌اید، مراحل نصب به درستی طی شده است. همچنین می‌توانید در این قسمت تعدادی کد جاوا اجرا کنید تا مطمئن شوید که آیا به ‌درستی کار می‌کنند یا خیر. برای این کار یک کد ساده مانند Hello World را در جاوا دانلود شده اجرا کنید.

می‌توانید کد جاوا خود را با استفاده از javac file_name_with_extension کامپایل کنید. سپس فایل کلاس را با استفاده از java file_name_without_extension اجرا کنید. اگر کد برنامه جاوا به ‌درستی اجرا شد، به این معنی است که دانلود جاوا و نصب آن روی سیستم شما به‌ صورت کامل و با موفقیت انجام شده است. اکنون سیستم شما آماده اجرای هر برنامه جاوا خواهد بود.

نتیجه‌گیری

برنامه جاوا یک زبان برنامه‌نویسی است که توسط جیمز گاسلینگ در شرکت Sun Microsystems تولید شد. این شرکت بعدها توسط اوراکل خریداری شد. اگر می‌خواهید هر برنامه جاوا را روی کامپیوتر خود اجرا کنید، لازم است تا ابتدا دانلود java را انجام دهید و کیت توسعه آن را نصب کنید. برای دانلود java می‌توانید از وب‌سایت اوراکل استفاده کنید. ما در این مقاله به ‌صورت کامل در خصوص نحوه دانلود java و نصب آن روی سیستم‌ عامل ویندوز توضیحات لازم را ارائه کردیم.

سؤالات متداول

در این قسمت قصد داریم تا به متداول‌ترین و پرتکرارترین سؤالات شما در زمینه دانلود java پاسخ دهیم.

آیا می‌توانم جاوا را به ‌صورت رایگان دانلود کنم؟

بله؛ امکان دانلود جاوا به‌ صورت رایگان برای همه افراد وجود دارد. تنها کافی است تا به وب‌سایت اوراکل مراجعه کرده و در قسمت دانلود java، این برنامه را رایگان دانلود کنید.

چگونه در جاوا دانلود کنم؟

شما در جاوا می‌توانید یک فایل را با استفاده از بسته java.nio، FileUtils.copyURLToFile() یا Files.copy() دانلود کنید.

چگونه جاوا را در ویندوز ۱۰ دانلود و نصب کنم؟

شما می‌توانید با دانلود جاوا از طریق وب‌سایت اوراکل، این نرم‌افزار را روی ویندوز ۱۰ نصب کنید. آموزش نصب در این نسخه ویندوز مشابه روشی است که توضیحات آن به‌ صورت کامل در این مقاله داده شده است.

جاوا را از کجا دانلود کنم؟

امکان دانلود java از وب‌سایت اوراکل به نشانی www.oracle.com برای همه وجود دارد.

چگونه جاوا را اجرا کنم؟

برای اجرا جاوا دانلود آن را تکمیل کرده و سپس فایل نصبی را اجرا کنید. بعد از نصب تنها کافی است تا روی آیکون جاوا کلیک کنید.

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۰ / ۵. از مجموع ۰

اولین نفر باش

title sign
معرفی نویسنده
تیم فنی نیک آموز
مقالات
261 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
0 دوره توسط این نویسنده
تیم فنی نیک آموز
پروفایل نویسنده
title sign
دیدگاه کاربران

وبینار رایگان ؛ Power BI کلید رقابت شما در دنیا داده‌ها      چهارشنبه 12 اردیبهشت ساعت 15
ثبت نام رایگان
close-image