برنامه نویسی وب چیست؟

برنامه نویسی وب چیست؟

نوشته شده توسط: تیم فنی نیک آموز
۰۲ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 8 دقیقه
۲
(۵)

برنامه نویسی وب به چه معناست؟

برنامه نویسی یک روش ;کامپیوتر برای حل مشکلات است. فرض کنید شما وارد بانک می‌شوید و کد ملی خود را به صندوق دار می‌دهید. او فقط با یک کد تمام اطلاعات مربوط به حساب بانکی شما را پیدا می‌کند. اطلاعات، گردش مالی، موجودی و ….
این ویژگی با استفاده از برنامه نویسی ایجاد می‌شود. سیستمی که برای بانک طراحی شده است، اطلاعات شما را در میان میلیون‌ها اطلاعات دیگر پیدا کرده و با دریافت کد ملی شما، آنها را به صورت جداول نمایش می‌دهد.
در حقیقت، یک تیم از برنامه نویسان سیستم را از این طریق برنامه ریزی می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که برنامه نویسی علمی است که می‌توان با استفاده از آن دستورالعمل‌هایی را برای اجرا به کامپیوتر ارائه داد.
ما دستوراتی را به صورت کد به رایانه می‌دهیم این اطلاعات و دستورات در مغز رایانه پردازش می‌شوند و نتایج کار به کاربر نمایش داده می‌شود.

جالب است بدانید که کامپیوترها زبان انسان را نمی‌فهمند. آنها همه اطلاعات را صفر و یک می‌دانند! یک برنامه نویس از یک زبان برنامه نویسی برای انتقال معنای آن به نرم افزار استفاده می‌کند.
این دستورات به کدهای ۰ و ۱ تبدیل می‌شوند و کامپیوتر آنها را درک و پردازش می‌کند!
اگر بخواهیم این مفهوم را به طور خلاصه تعریف کنیم، بهتر است بگوییم برنامه نویسی علم حل مشکلات با کمک رایانه است.

برنامه نویسی وب چیست؟

می‌توان گفت که امروزه تقریبا نیمی از جمعیت جهان، یعنی. حدود ۳.۵ میلیارد نفر کاربر اینترنت هستند. بنابراین دسترسی به وب سایت‌ها و مهمتر از همه، ساخت یک وب سایت می‌تواند نقش مهمی در زندگی، مشاغل و حتی سرگرمی‌های ما داشته باشد.

ایجاد کنندگان سایت‌های آنلاین می‌توانند راهی آسان برای ایجاد وب سایت باشند، اما داشتن یک وب سایت حرفه‌ای متناسب با حرفه شما، جلوه‌ای بهتر از شما به کاربران نشان می‌دهد.
حدود ۷۰٪ مشاغل حرفه‌ای تصمیم درستی که می‌گیرند، توسعه وب شامل ایجاد یک وب سایت کامل و ارائه پشتیبانی جامع است.

برنامه نویسی وب به Front-End و Back-End تقسیم می‌شود. بنابراین، اگر در طراحی وب بر ظاهر و زیباسازی سایت بیشتر تاکید کنیم، در برنامه نویسی وب علاوه بر زیباسازی، باید به عملکرد، نگهداری و مسائل فنی نیز توجه داشته باشیم.
برنامه نویسی وب برخلاف طراحی وب بیشتر روی منطق وب سایت تمرکز دارد و کار های پردازشی مانند لاگین کردن و چک کردن رمز عبور و …. کار برنامه نویس وب است.

توسعه دهندگان وب از زبانهای مبتنی بر وب برای ایجاد ساختار سایت استفاده می‌کنند.
ولی طراحان وب تاکید بیشتری بر ظاهر و تعامل بهتر کاربر دارند. البته بخشی از طراحی وب پیش برنامه نویسی است و طراحان باید در مورد نیازها و اجزای اجرایی با برنامه نویسان هماهنگ باشن و صحبت کنند.

مثال: طراح وب فرمی را برای لاگین طراحی می‌کند اما این برنامه نویس است که پشت صحنه ماجرا را پشتیبانی می‌کند و طوری برنامه نویسی می‌کند که اگر رمز عبور درست بود به صفحه داشبورد بروید و اگر اشتباه بود دوباره به صفحه لاگین برگردید و ارور قرمزی را مبنی بر نادرست بودن رمز عبور دریافت کنید.
صادقانه بگویم، قدرت صفحات وب مبتنی بر بک اند است. اگر برنامه نویسی مبتنی بر بک اند نباشد، بیش از ۹۵٪ وب سایت‌ها تمام عملکرد و کارایی خود را از دست می‌دهند و دیگر قادر به انجام پردازش و پاسخگویی به کاربران خود را ندارند.

برای پاسخ به این سوال که برنامه نویسی وب چیست ، باید فرض کنیم که ظاهر و ظاهر در وب سایت‌ها مهم است ، اما آنچه برای بسیاری از وب سایت‌ها ارزش دارد کاری است که این وب سایت‌ها انجام می‌دهند و می‌توان گفت که بازده بیش از ۹۵٪ از وب سایت‌ها است درباره برنامه نویسی وب.مثال بزنم ؟!

موارد فوق یک تعریف بسیار ساده از برنامه نویسی وب است و ما به تدریج در حال نزدیک شدن به پاسخ این سوال هستیم که برنامه نویسی وب چیست؟ در اینجا مواردی وجود دارد که برنامه نویس وب می‌تواند برای ما انجام دهد:
برنامه نویس وب می‌تواند جدیدترین مقالات را از یک وب سایت یا پایگاه داده بارگیری کرده و به کاربر نشان دهد.
برنامه نویس وب می‌تواند فرم هایی را که کاربران پر می‌کنند مشاهده و پردازش کند (مانند فرم ورود یا ثبت نام).
می‌تواند اطلاعات را در پایگاه داده وارد کند. به عنوان مثال، هنگامی که شما در یک سایت نظر ارسال می‌کنید، این نظر از طریق برنامه نویسی تحت وب به یک پایگاه داده وارد می‌شود.
برنامه نویسی تحت وب ممکن است اطلاعات مختلفی راجع به شما در مرورگر شما ذخیره کند (مانند نام کاربری و گذرواژه شما برای بازدیدهای بعدی از همان سایت)
و کارهای مختلف دیگری که توسط یک برنامه نویس وب کاربلد انجام می‌شود.

نرم افزار های مورد نیاز برنامه نویسی وب

می توانید برنامه نویسی وب را روی سیستم خود یا هاست میزبان انجام دهید. برای نوشتن کد در سیستم خود، باید یک سری نرم افزارها را روی سیستم خود نصب کنید تا بتوانید کدهای سمت سرور را بدون مشکل روی سیستم خود اجرا کنید.
البته نرم افزاری وجود دارد که تمام نرم افزارهای مورد نیاز شما را به صورت بسته نصب می کند. نیازی نیست که آنها را یکی یکی نصب کنید.
اگر می‌خواهید روی هاست وب سایت مدنظر خود را طراحی کنید، به طور پیش فرض این نرم افزارها روی هاست شما نصب می‌شوند.
توسعه دهندگان وب معمولاً ابتدا روی سیستم خود وب سایت را طراحی می‌کنند سپس به هاست منتقل می‌کنند. برای شروع ، باید نرم افزار زیر را روی سیستم خود نصب کنید.
نرم افزار XAMPP یا WAMPP: این نرم افزار سیستم شما را به یک سرور محلی تبدیل می‌کند که می تواند کد سمت سرور را اجرا و پردازش کند.
ویرایشگر متن مانند Dream Viewer: این نرم افزار محیط نوشتن کد را برای شما فراهم می کند البته می توانید از ویرایشگر های دیگر مانند VS Code و PHP Storm نیز استفاده کنید.
یک مرورگر: از مرورگری مانند chrome یا …. برای بررسی زنده نتایج کدهای خود در مرورگر استفاده کنید تا متوجه مشکلات و نتیجه کدهای خود شوید.

چه کسی برنامه نویس وب است؟

افرادی که توانایی نوشتن کد برنامه نویسی وب را دارند، برنامه نویس وب نامیده میشوند.اما از نظر من چنین افرادی تنها کد نویس هستند.
فرق کدنویس و برنامه نویس چیه؟ کدنویس کسی است که فقط کدها را در کنار هم میچیند حالا با کپی یا هر روش دیگری.
اما برنامه نویس کسی است که پروژه را تحلیل میکند و بهترین و بهینه ترین راه را برای نوشتن برنامه انتخاب میکند.
معمولا قیمت برنامه نویسی از کد نویسی بیشتره چون کارشون سخت تر و دقیق تره و در ادامه اگر مشکلی برای پروژه پیش بیاد با یک تحلیل دقیق حلش میکنن 🙂
کدنویسی در واقع عمل ترجمه کد از زبان انسانی به زبان ماشین است.
برای نوشتن کد، باید بتوانید به زبان های برنامه نویسی مختلف مانند Python ، Java ، C#.NET و … کد بنویسید.

۱. اختلافات اصلی

کدنویسی بخشی از برنامه نویسی است که شامل نوشتن کدی است که دستگاه می‌تواند ترجمه کند. برنامه نویسی فرآیند ایجاد برنامه‌ای است که از استانداردهای خاصی پیروی می‌کند و وظیفه خاصی را انجام می‌دهد.

۲. ابزار

کدنویسی به تعداد زیادی ابزار نرم افزاری نیاز ندارد، زیرا فقط عملیات ترجمه کد قابل خواندن در ماشین است.
یک ویرایشگر متن ساده مانند wordpad یا notepad کافی است.
برنامه نویسی مستلزم مشاهده و تجزیه و تحلیل اسناد به همراه کدنویسی مورد نیاز سایر ابزارها است.
این ابزارها شامل ابزار تجزیه و تحلیل کد، مولد کد، پایگاه داده، فریم آزمون، کامپایلر، طراحان رابط کاربری گرافیکی، دیباگ و الگوریتم های مدل سازی است.
برنامه نویس برای به دست آوردن این مهارت‌ها به تجربه زیادی نیاز دارد. آنها همچنین باید قادر به درک و ایجاد ساختارهای پیچیده داده باشند.

۳. تجربه

رمزگذاران باید دانش اولیه‌ای در مورد زبان‌های برنامه نویسی و سینتکس آنها داشته باشند.
برنامه نویسان باید در ایجاد الگوریتم‌ها، مدل سازی مسئله، پردازش داده‌ها و مدیریت پروژه تجربه داشته باشند. این‌ها تنها برخی از مهارتهای عملی لازم است. برنامه نویسان همچنین از مهارت‌های تحلیلی و ابتکاری خود برای حل مشکلات خاص استفاده می‌کنند.

۴. نتیجه

هنگام کدنویسی، نتیجه‌ای که انتظار دارید یک راه حل ساده یا قسمت کوچکی از پروژه است. این کد به عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های داده شده به رایانه عمل می‌کند.

 

SELECT * FROM A1
SELECT * FROM A2

 

چه رتبه ای می‌دهید؟

میانگین ۲ / ۵. از مجموع ۵

اولین نفر باش

title sign
معرفی نویسنده
تیم فنی نیک آموز
مقالات
261 مقاله توسط این نویسنده
محصولات
0 دوره توسط این نویسنده
تیم فنی نیک آموز
پروفایل نویسنده
title sign
معرفی محصول
title sign
دیدگاه کاربران

وبینار رایگان ؛ Power BI کلید رقابت شما در دنیا داده‌ها      چهارشنبه 12 اردیبهشت ساعت 15
ثبت نام رایگان
close-image